Bokslutskommuniké för 2012: Nöjdare kunder ger ökad vinst

•   Nettoomsättningen blev 7 026 (7 175) MSEK
•   Resultatet före avskrivningar av goodwill (EBITA) uppgick till 244 (183) MSEK
•   Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 163 (114) MSEK

- Vi har förbättrat vårt resultat samtidigt som vi har fått nöjdare kunder. Vi står starka i den hårda konkurrensen på apoteksmarknaden, säger Anders Nyberg, vd i Apotek Hjärtat.

Apotek Hjärtats nettoomsättning uppgick 2012 till 7 026 (7 175) MSEK, en minskning med 0,2 procent. Under året har volymen av receptrader ökat med 0,5 procent, samtidigt som prisnivån per orderrad har sjunkit med 4 procent. Utvecklingen inom egenvårdsprodukter har varit fortsatt god med en ökning med 2,4 procent.

Flera oberoende och egna mätningar visar att kunderna blir mer nöjda med Apotek Hjärtat.
I undersökningsföretaget Daymakers mätning rankas Apotek Hjärtat högst av apoteken vad gäller kundernas upplevelse i alla kanaler (multichannel). Alltså kundmötet i butik, telefon, e-post och på Facebook. Apotek Hjärtats egna Mystery Shopper-mätningar visar också bättre resultat.

- Under 2013 ska vi ytterligare förbättra kundnöjdheten, inte minst genom att satsa på förbättrad tillgänglighet till läkemedel. Vårt mål för tillgänglighet är 96 procent. Det är högre än riktlinjen för branschen på 94 procents servicegrad. Dit ska vi nå genom vår stora satsning på egen varuförsörjning, där vi tar kontroll över leveranserna till apoteken, säger Anders Nyberg.

När det gäller förbättrad tillgänglighet var Apotek Hjärtat först med att öppet visa varulagret på alla 276 apoteken på internet, i en mobilapp för Iphone och Android och via kundkontakt. Under 2013 kommer en ny abonnemangstjänst för kunder som använder läkemedel regelbundet att bli tillgänglig på alla apotek.

Genom att erbjuda prisvärd paracetamol som alternativ till de kända varumärkena, har Apotek Hjärtat bidragit till sänkt pris på den vanligaste värkmedicinen med åtta procent under 2012.

Jonas Mjöbäck, kommunikationschef, 0733-127 981, jonas.mjoback@apotekhjartat.se

• resultat 2012
  • kundmötet
  • årsbokslut

Apotek Hjärtat vill ge varje kund bättre hälsa och välbefinnande genom ett personligt bemötande, ett brett sortiment och utökade tjänster. Apotek Hjärtat är Sveriges största privata apoteksaktör med över 275 apotek runt om i landet. Omsättningen är drygt 7 miljarder kronor.