Gratis blodtrycksmätning för Smarta Seniorer

Apotek Hjärtat erbjuder gratis blodtrycksmätning för Smart Seniors 600 000 medlemmar. Tjänsten finns på cirka 120 apotek inom kedjan. Du behöver inte boka tid och det tar bara några minuter att få koll på blodtrycket. Men det är viktigt att ta det lugnt en stund innan. Erbjudandet gäller 3 april till 31 maj 2012.

Ungefär en fjärdedel av alla vuxna i Sverige har högt blodtryck, men många vet inte om det. Huvudvärk och trötthet kan vara tecken på att hjärtat måste arbeta hårdare än normalt. De flesta märker dock inte av sitt höga blodtryck utan får veta det först vid en kontroll.

Blodtrycksmätning hos Apotek Hjärtat utförs av farmaceuter eller apotekstekniker med särskild utbildning. De är väl insatta i när en kund ska hänvisas till sjukvården. Förutom hjälp med att tolka blodtrycksvärden ger våra farmaceuter enklare råd om läkemedel och målblodtryck. Kunder kan också få livsstils¬råd och stöd inför läkarbesök, till exempel vilka frågor som är lämpliga att ställa till doktorn.

– Ofta är det enklare att besöka ett apotek än att passa vårdcentralens tider. När vi erbjöd gratis blodtrycksmätning senast var intresset mycket stort, säger Annika Svedberg, chef för Farmaci och kvalitet på Apotek Hjärtat.

Högt blodtryck är en riskfaktor för framtida hjärt-kärlsjukdomar, till exempel stroke, hjärtinfarkt, hjärtsvikt, njursjukdomar och demens. Att regelbundet kontrollera blodtrycket är därför viktigt. Blodtrycksmätning är också ett sätt följa upp effekten av ändrade vanor eller hur din läkemedelsbehandling mot högt blodtryck fungerar.

Blodtrycksmätning erbjuds i dag på omkring 120 av Apotek Hjärtats apotek. En lista över vilka finns på apotekhjartat.se. Det går också bra att kontakta vår Kundkontakt (telefon 0771-405 405) för att få reda på vilka apotek som har tjänsten.

Ordinarie pris för blodtrycksmätning hos Apotek Hjärtat är 60 kronor. Man behöver inte boka tid. Den som har medlemskort i Smart Senior kan, mot uppvisande av kortet, testa sig gratis under kampanjperioden 3 april till 31 maj 2012.

För att blodtrycksmätningen ska bli så rättvisande som möjligt ska du:

• sitta ned och vila cirka tio minuter innan
  • inte mäta när du är stressad och har bråttom
  • undvika rökning och kaffe en halvtimme innan

Tf presschef Erika Burlin Hellman, 0727-15 94 80, erika.burlin.hellman@apotekhjartat.se

• blodtrycksmätning
  • recept
  • e-recept

Apotek Hjärtat är Sveriges största fristående apotekskedja med cirka 270 apotek och över 2 000 anställda. Vår ambition är att ge varje kund bättre hälsa och välbefinnande genom personligt bemötande, bredare sortiment och utökade tjänster. Apotek Hjärtat har hittills öppnat cirka 70 nya apotek och kommer de närmaste åren att fortsätta öppna ytterligare ett fyrtiotal. Omsättningen är drygt 7 miljarder kronor.