Nu öppnar Apotek Hjärtat i Östergötland - Östgötarna tror på ett ökat utbud av läkemedel i samband med omregleringen

Bra kan bli bättre. Idag öppnar den största fristående apotekskedjan i Sverige, Apotek Hjärtat, upp sina första apotek runtom i Sverige. Förutom en fortsatt trygg och säker läkemedelshantering kommer Apotek Hjärtat erbjuda ett mer personligt och lättillgängligt apotek med ett bredare sortiment och utökade tjänster.

Från och med måndagen 8 februari tar 206 Apotek Hjärtat runt om i landet emot sina första kunder, från Kiruna i norr till Tomelilla i söder. Apotek Hjärtat är därmed Sveriges största fristående apotekskedja.

De närmaste åren kommer ytterligare 100 apotek att öppnas runt om i landet. Fyra orter, Sala, Växjö, Stenungsund och Tyresö, är redan klara för nya apotek.

Framtidens apotek

Inför öppningen av de första 206 apoteken har Apotek Hjärtat genomfört en undersökning för att ta reda på hur kunderna vill att framtidens apotek ska se ut. 1 003 personer svarade på undersökningen.

Över 50 procent skulle vilja se längre öppettider alla dagar i veckan och 42 procent önskade snabbare service än på dagens apotek. Samtidigt vill 41 procent att deras apotek erbjuder personlig rådgivning kring de läkemedel man använder.

- Dagens apotek är bra. Vi tror att de kan bli ännu bättre med hjälp av våra erfarna medarbetare ute på apoteken. Jag är övertygad om att de har en mängd goda idéer som kanske hittills inte har varit möjliga att förverkliga. I vår studie ser vi att det finns en efterfrågan på ett mer personligt och mer lättillgängligt apotek dit man går för att få goda råd om sin hälsa och välmående. Och det är precis där vi ska vara, säger Apotek Hjärtats tillträdande vice vd Bodil Eriksson.

Östgötarna tror på ett ökat utbud av läkemedel
I en kompletterande undersökning där 103 personer i Östergötland svarade på frågor om framtidens apotek skiljer sig östgötarna från riksgenomsnittet på framförallt en punkt: i Östergötland tror man på ett större utbud av läkemedel i och med omregleringen. 42 procent tror att utbudet av läkemedel kommer att öka, jämfört med 32 procent i hela landet. En majoritet av östgötarna (51 procent) är positiva till omregleringen.

Östgötarna ser även gärna att djurläkemedel, naturläkemedel och kosttillskott blir vanligare på hyllorna i framtidens apotek.

Apotek Hjärtat kommer från och med idag att finnas i Boxholm, Finspång, Linghem, Linköping, Mjölby, Norrköping, Skärblacka och Östra Husby. Totalt kommer 10 apotek att öppnas i Östergötland och alla får en skylt med ett grönt hjärta på.

Presschef Charlotte af Klercker, 0707-29 73 27, charlotte.af.klercker@apotekhjartat.se

Om undersökningen

Undersökningen, som är genomförd av analysföretaget United Minds på uppdrag av Apotek Hjärtat, genomfördes i början av januari 2010. Svaren i undersökningen har insamlats i representativa kvoter med avseende på kön, ålder och region. 1 003 respondenter deltog i undersökningen. För att få fram regionala resultat över hela Sverige kompletterades undersökningen med extra utskick till utvalda regioner. Det totala antalet respondenter uppgick då till drygt 1700.

• framtidens apotek

• Östergötland

Apotek Hjärtat är Sveriges största fristående apotekskedja med 206 apotek och över 2 000 anställda. Tillsammans med medarbetare och kunder kommer vi att utveckla framtidens apotek. Vår ambition är att ge varje kund bättre hälsa och välbefinnande genom bredare sortiment och utökade tjänster. Apotek Hjärtat kommer att öppna minst 100 nya apotek de närmaste åren. Omsättningen är cirka 7 miljarder kronor.