På Apotek Hjärtat talas 42 språk varav 24 i Kista

Idag firas FN-dagen runt om i hela världen. Apotek Hjärtat kan skryta med att varje dag är en dag av mångfald på våra apotek. Medarbetarna på Apotek Hjärtat talar inte mindre än 42 språk och i mångkulturella Kista norr om Stockholm talar apotekspersonalen 24 språk.

Många kunder på apotek talar något annat språk än svenska som förstaspråk. För att du ska kunna få rådgivning och hjälp oavsett språk, har Apotek Hjärtat utvecklat en tjänst som heter Vem talar språket? Med den kan Apotek Hjärtats medarbetare hitta kollegor runt om i Sverige som talar det språk som kunden behöver få hjälp i. För närvarande talar medarbetarna på Apotek Hjärtat runt om i landet minst 42 olika språk.

24 språk i Kista
I områden som Kista i nordvästra Stockholm, med hög andel invånare med utländsk härkomst, hittar man  apotek där personalen talar riktigt många språk. Apotek Hjärtat har två apotek i Kista Galleria och här talas inte mindre än 24 språk.

-  Att kunder förstår hur de ska använda sina läkemedel korrekt är en av våra viktigaste uppgifter. Att vi har möjlighet att möta våra kunder på olika språk uppskattas och gör att många väljer att alltid söka upp ”sin” apotekskontakt, berättar Rose Otto,  apotekschef på Apotek Hjärtat vid Kista torg.

På Apotek Hjärtat Kista Galleria (Kista Torg och Vasen) talas följande språk:
Amarinja
Spanska
Svenska
Swahili

Presschef Charlotte af Klercker, 070-729 73 27, charlotte.af.klercker@apotekhjartat.se

• fn-dagen
  • språk
  • kundmöte

Apotek Hjärtat är Sveriges största fristående apotekskedja med cirka 270 apotek och över 2 000 anställda. Vår ambition är att ge varje kund bättre hälsa och välbefinnande genom personligt bemötande, bredare sortiment och utökade tjänster. Apotek Hjärtat har hittills öppnat cirka 70 nya apotek och kommer de närmaste åren att fortsätta öppna ytterligare ett fyrtiotal. Omsättningen är drygt 7 miljarder kronor.