Apotekarsocieteten breddar kompetensbasen i styrelsen

Nu tar generalsekreteraren för Hjärt-Lungfonden, Kristina Sparreljung, plats i Apotekarsocietetens styrelse. Det gör också Johan Olofsson, VD för Din Apotekare i Sverige AB, Maria Palmetun-Ekbäck, läkare vid Universitetssjukhuset i Örebro och ordförande i Nätverket för Sveriges läkemedelskommittéer, LOK, samt Johanna Wikman, Field Market Access manager vid Leo Pharma AB (saknas på bilden).

– Det känns verkligen som att vi toppar laget. Det här är personer som kommer att tillföra nya kompetenser och erfarenheter till vårt viktiga arbete, säger Märit Johansson, ordförande i Apotekarsocietetens styrelse.

Styrelsen valdes vid Apotekarsocietetens fullmäktigemöte som hölls den 25-26 maj. Då togs även ett första beslut om en stadgeändring som möjliggör att antalet styrelseledamöter kan vara nio plus ordförande. I enlighet med detta beslutade fullmäktige att redan nu välja styrelse enligt de nya stadgarna. Stadgeändringen vinner laga kraft efter ytterligare ett beslut i september.

De nya ledamöterna tar plats i styrelsen i en tid när Apotekarsocieteten kraftsamlar mot läkemedelsresistens. I ett första steg fokuserar organisationen på antibiotikaresistens, men sedan väntar en utökad satsning till resistensmekanismer på andra områden.

Tanken är att ta ett samlat grepp om hur ökad kunskap, informationsspridning och vetenskapligt utbyte mellan olika professioner kan bidra till att maximera nyttan av viktiga behandlingar under många år framöver.

– Vi har den unika möjligheten att kunna samla vetenskapliga experter från alla olika områden på neutral mark, säger Märit Johansson. Nu breddar vi styrelsens kompetensbas med kliniskt verksamma personer med koppling till både vården och landets läkemedelskommittéer.

Ordförande och övriga ledamöter i styrelsen:

Märit Johansson, MÄJO Consulting AB
Joakim Söderberg, Health Solutions AB