Rätt kompetens i hela läkemedelskedjan

Vikten av kompetens genomsyrar hela läkemedelskedjan, från tidig forskning och utveckling till apotekens möte med patienten/kunden.  Apotekarsocieteten samlar kompetenser från olika professioner i sitt nätverk för att tillsammans arbeta för att vi i Sverige nu och i framtiden ska ha en bra utveckling och användning av läkemedel. Det är där vi som förening är unik och kan vara med och göra skillnad, säger Andreas Furängen VD för Apotekarsocieteten när
föreningen nu presenterar sin verksamhetsberättelse för 2012.

När Apotekarsocieteten nu presenterar sin verksamhetsberättelse för 2012 är det två huvudfrågor som har varit i fokus under det gångna året och kommer att vara även under innevarande.

-  Att vi kan behålla den kliniska forskningen i Sverige är en nyckelfaktor både för en livskraftig Life Science industri och en fortsatt utveckling av läkemedelsbehandlingar i vården.  I samarbete med andra verkar Apotekarsocieteten för att stärka Sverige som land för kliniska prövningar.

-  Utnyttja apoteken i vårdkedjan. När läkemedel är den valda behandlingen är apoteken en naturlig sista del i vårdkedjan. I mötet mellan apotekare/receptarier och patienten kan många frågetecken kring hur just mitt läkemedel bäst används rätas ut. Här finns det möjlighet till avstämning var
tredje månad när nya läkemedel ska hämtas ut. Apotekarsocieteten tillsammans med andra arbetade för att apotekens roll lyftes fram i den reviderade nationella läkemedelsstrategin via punkterna strukturerade läkemedelssamtal på apotek och kvalitetsindikatorer på apotek. De senare som en fortsättning på att införa GPP.

Utöver dessa två frågor har vi under året genomfört utbildningar via Läkemedelsakademin för ca 5000 deltagare i syfte att upprätthålla kompetens inom läkemedelområdet. Inte minst genom uppskattade
e-learningutbildning mot i stort sett samtliga apoteksaktörer. Tidningen Läkemedelsvärlden övergick under andra halvåret 2012 till att bli en ren webbtidning med aktuell bevakning och djupare reportage.

Under 2012 har Apotekarsocieteten bla också

-  Delat ut stipendier för över 6 miljoner för forskning och utbildning
-  Genomfört tre internationella vetenskapliga symposier
-  Infört certifiering i monitorering av kliniska prövningar