Apotekets D-vitamin håller måttet

Apotekets D-vitamin har analyserats i en test av kosttillskott med D-vitamin i januari 2013. Testet som gjordes visade att Apotekets D-vitamin innehöll en lägre mängd D-vitamin än vad som deklarerats på förpackningen. Vi har låtit göra en analys på den tillverkningssats som var med i analysen och resultatet visar att innehållet är inom det tillåtna spannet och därmed korrekt.

– Vårt mål är att det vi säljer ska hålla vad de lovar. Naturligtvis är vi glada att den här analysen visar att vårt D-vitamin håller hög kvalitet, säger Eva Fernvall kommunikationsdirektör i Apoteket.

För vitaminer och mineraler finns ett godkänt spann för innehåll i förhållande till den deklarerade innehållsförteckningen. De kvalitetskontroller som utförts på Apotekets D-vitamin har vid samtliga tillfällen visat att D-innehållet ligger mellan åtta till tolv mikrogram per tablett, vilket är det tillåtna spannet för produkten.

Apotekets kvalitetskontroll

Apoteket D-vitamin genomgår, precis som Apotekets alla produkter, en noggrann kvalitetskontroll. Kvalitetskontrollen sker i sju steg med utgångspunkten från ett definierat behov. Ett viktigt steg är kontrollen av leverantör där vi bland annat ställer hårda krav på kvalitet, miljö och kompetens. Vår leverantör av D-vitamin är certifierad av Svensk Egenvård och enligt GMP*. I kvalitetskontrollen ingår även så kallad funktionskontroll som styrs av ett europeiskt regelverk, EFSA**. När man tillverkar produkter så kontrolleras alltid den aktiva ingrediensen (i detta fall D-vitamin) så att rätt mängd finns i tabletterna. Det sker även en kontroll så att produkten inte medför några oönskade effekter, samt att den inte medför onödig miljöbelastning. Apotekets medarbetare har en god kompetens att informera om kosttillskott och de är väl förtrogna med produkterna och vi följer löpande information från våra kunder, exempelvis försäljning, synpunkter och reklamationer.

Analysresultatet för den aktuella tillverkningssatsen finns presenterat i pressrummet.

Testmetoden

Apotekets analys har gjort med en modern metod som kallas Dionex app 216. Metoden har en osäkerhet i mätning på tio till 15 procent. Detta är dubbelt så hög noggrannhet jämfört med den analys som gjorts i det aktuella testet. Testföretaget använde sig av en metod som heter EN 12821.

Eva Fernvall, kommunikationsdirektör i Apoteket 070 – 590 28 93.

*GMP: Good Manufacturing Practise – en standard för god tillverkningssed.

**EFSA: European Food Safety Association – en europeisk myndighet för livsmedelssäkerhet