Apoteket erbjuder gratis blodtrycksmätning på Alla hjärtans dag

Under Alla hjärtans dag erbjuder Apoteket kostnadsfri blodtrycksmätning på utvalda apotek i hela landet. Satsningen är en del av Apotekets samarbete med Riksförbundet HjärtLung och erbjudandet gäller förbundets medlemmar samt alla 2,7 miljoner medlemmar i Apotekets Kundklubb.

Högt blodtryck är ett av våra vanligaste folkhälsoproblem. En av fyra vuxna har för högt blodtryck utan att veta om det. Om det inte behandlas kan det bland annat leda till åderförfettning, stroke, hjärtinfarkt och hjärtsvikt.

– Vi på Apoteket vill hjälpa människor att ta hand om sin hälsa och erbjuder därför blodtryckskoll på många av våra apotek. På Alla hjärtans dag gör vi en särskild insats och har tjänsten gratis för medlemmar i vår kundklubb och för medlemmar i Riksförbundet HjärtLung, berättar Apotekets projektledare Sanna Lindelöf.

Apoteket erbjuder tjänsten blodtryckskollen på närmare 200 apotek över hela landet.

På apoteket.se finns hela listan över vilka apotek på vilka orter som har tjänsten:

Blodtryckskollen kostar i normala fall 80 kronor, 60 kronor för medlemmar i Apoteket Kundklubb.

Förutom själv blodtrycksmätningen får kunden hjälp med att tolka sina resultat och kan även få råd kring olika produkter och livsstilsförändringar som kan bidra till sänkt blodtryck.

För den kund som vill ha råd kring sin blodtrycksbehandling så går det också att boka tid för en kostnadsfri personlig läkemedelsrådgivning.

Apoteket är Sveriges ledande apoteksaktör och ett av landets mest omtyckta varumärken. Kombinationen av innovation, lång historia och hållbart företagande gör oss till ett dynamiskt företag som tror på ett liv i hälsa. Vi erbjuder ett brett utbud av läkemedel, noga utvalda hälsoprodukter och farmaceutiska tjänster till konsumenter och vården.