​Apotekets delårsrapport januari - juni 2015: En fortsatt positiv försäljningsutveckling

Apotekets nettoomsättning under perioden januari-juni uppgick till 9 886 miljoner kronor, en ökning med 9 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Ökningen beror främst på en ökad försäljning av receptförskrivna läkemedel på konsumentmarknaden. Även rörelsemarginalen ökade och uppgick till 2,5 procent.

− Attraktiva erbjudanden och ett ökat antal kunder som valt våra butiker och vår e-handel bidrog till den positiva försäljningsutvecklingen, säger Apotekets vd Ann Carlsson.

Under kvartalet återfördes dessutom de sista av apoteken som tidigare drivits i franchiseform till drift i egen regi, vilket bidrog till den ökade försäljningen.

Sammanfattning av andra kvartalet 2015

(andra kvartalet 2014 inom parentes)

• Nettoomsättningen uppgick till 4 985 (4 680) miljoner kronor, en ökning med 6,5 procent.
  • Nettoomsättningen i jämförbara apotek ökade med 5,9 procent.
  • Rörelseresultatet uppgick till 123 (106) miljoner kronor och rörelsemarginalen förbättrades till 2,5 (2,3) procent.
  • Resultatet efter skatt uppgick till 111 (109) miljoner kronor.
  • Samtliga apotek som tidigare drevs som franchiseapotek har återgått i Apotekets egen regi. De sista franchiseapoteken återfördes i slutet av andra kvartalet.
  • Apoteket tog beslut om att samla all dosverksamhet i en ny anläggning i Örebro.
  • Apoteket.se blev utsedd till Årets e-handel/omnikanal och Ann Carlsson till Årets ledare i Retail Awards 2015.
  • Apotekets kundklubb har nu 1,8 miljoner medlemmar, en ökning med 20 procent sedan ingången av 2015.
  • Sussi Kvart valdes på årsstämman till ny styrelseledamot och Elisabet Wenzlaff lämnade Apotekets styrelse. Till nytt revisionsbolag för Apoteket utsågs KPMG.

Sammanfattning av januari till juni är 2015

(januari-juni 2014 inom parentes)

• Nettoomsättningen ökade till 9 886 (9 089) miljoner kronor.
  • Rörelseresultatet uppgick till 245 (187) miljoner kronor och rörelsemarginalen förbättrades till 2,5 (2,1) procent.
  • Resultatet efter skatt uppgick till 222 (197) miljoner kronor.
  • Resultatet efter finansiella poster för perioden uppgick till 285 (258) miljoner kronor.

Jan Johansson, CFO i Apoteket 070 – 575 89 72
Ann Carlsson, vd i Apoteket 010 – 447 57 57

• apotekets verksamhet

Vi erbjuder ett brett utbud av läkemedel, noga utvalda hälsoprodukter och kvalificerade farmaceutiska tjänster till konsumenter, vården och företag. Hos oss möter du engagerade medarbetare med djup kunskap om läkemedel som vill inspirera till ett liv i hälsa och göra det enklare att må bra.