Apotekets delårsrapport januari-september 2015: Fortsatt ökad försäljning på konsumentmarknaden

Apotekets nettoomsättning under årets tre första kvartal uppgick till 14 600 miljoner kronor, en ökning med 7 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Även rörelsemarginalen ökade och uppgick till 2,9 procent. Ökad försäljning på konsumentmarknaden och minskade omkostnader bidrog till det förbättrade resultatet.

− Jag är glad att kunna konstatera att våra erbjudanden möter kundernas efterfrågan och försäljningen fortsätter att utvecklas bra under tredje kvartalet, säger Apotekets vd Ann Carlsson. Tillsammans med ett konsekvent arbete för att minska omkostnaderna i företaget förbättras också resultatet.

Under perioden januari- september ökade rörelseresultatet med 36 procent till 425 miljoner kronor och rörelsemarginalen ökade från 2,3 till 2,9 procent.

Sammanfattning av tredje kvartalet 2015
(tredje kvartalet 2014 inom parentes)

• Nettoomsättningen uppgick till 4 714 (4 522) miljoner kronor, en ökning med 4,2 procent.
  • Nettoomsättningen i jämförbara apotek ökade med 5,6 procent.
  • Rörelseresultatet uppgick till 179 (125) miljoner kronor och rörelsemarginalen förbättrades till 3,8 (2,8) procent.
  • Resultatet efter skatt uppgick till 156 (125) miljoner kronor.
  • Apoteket påbörjade etableringen av en ny anläggning för dosproduktion i Örebro.
  • Apoteket utsågs till det starkaste varumärket i apoteksbranschen i Evimetrix Swedish Brand Award 2015 och kom på andra plats när kunderna bedömde service i Market och Ica-nyheters rapport Handelns hetaste kedjor och butiker 2015.

Sammanfattning av januari - september 2015(januari-september 2014 inom parentes)

• Nettoomsättningen ökade till 14 600 (13 611) miljoner kronor.
  • Rörelseresultatet uppgick till 424 (312) miljoner kronor och rörelsemarginalen förbättrades till 2,9 (2,3) procent.
  • Resultatet efter finansiella poster för perioden uppgick till 485 (419) miljoner kronor.
  • Resultatet efter skatt uppgick till 378 (322) miljoner kronor.

Mer informationJan Johansson, CFO i Apoteket 070 – 575 89 72

Ann Carlsson, vd i Apoteket 010 – 447 57 57

Vi erbjuder ett brett utbud av läkemedel, noga utvalda hälsoprodukter och kvalificerade farmaceutiska tjänster till konsumenter, vården och företag. Hos oss möter du engagerade medarbetare med djup kunskap om läkemedel som vill inspirera till ett liv i hälsa och göra det enklare att må bra.