Få koll på din hälsa med Apotekets hälsokoll

Apoteket har sedan 2010 genomfört 20 000 hälsoundersökningar, dels på apotek för privatpersoner, dels hos företag som köpt tjänsten för sina medarbetare. En utvärdering av resultaten från dessa hälsoundersökningar, visar bland annat hög risk för hjärt-kärl sjukdomar och diabetes.

Den totala kostnaden för hälso- och sjukvård och det inkomstbortfall som sker när människor är sjuka, har uppskattats till mer än 5 miljarder i Sverige. Övervikt och fetma, som innebär stora hälsorisker har under de senaste 20 åren fördubblats. Apoteket vill ge människor ökad möjlighet att förändra sina levnadsvanor, baserat på individens ambition kring sin hälsa och livsstil.

– Resultaten visar att många har ett konkret behov av att ändra levnadsvanor och även att många är beredda att förändra. Detta är en viktig signal som alla vi som arbetar med hälsofrågor bör ta till vara och stötta. Vi ska skapa möjligheter för människor att må bra, det tjänar alla på i förlängningen, säger Marianne Norelius, hälsostrateg i Apoteket.

Mer än 60 procent av kvinnorna och 50 procent av männen som gjort en hälsokoll hade ett midjemått som visar på risk för eller utvecklad bukfetma. Midjemåttet är i sig är en enskild riskfaktor för hjärt-kärl sjukdom. Mer än 40 procent av gruppen visade också på höga kolesterolvärden. Ett signifikant antal personer med prediabetes och diabetes identifierades. Vidare hade en av fem män för högt blodtryck.

– Vi är glada och stolta över att fler uppmärksammar vår tjänst. Hälsokollen är bra för den som på ett enkelt sätt vill få koll på sin hälsa och sina värden. Om vi kan hjälpa fler människor att bli medvetna om sin hälsa och hur de genom sina levnadsvanor kan påverka den, bidrar vi till att fler människor mår bra, säger Marianne Norelius.

Genom att göra en hälsokoll hos Apoteket får man koll på sina möjligheter att förbättra sin hjärt-kärlhälsa och sin motivation att förändra sina levnadsvanor. Till grund i hälsokollen ligger en hälsoenkät och mätningar av blodtryck, blodsocker, kolesterol, vikt och midjemått. Hälsokollen tar en halv timme.

Marianne Norelius, hälsostrateg i Apoteket 070 – 628 80 70.

Eva Fernvall, kommunikationsdirektör i Apoteket 070 – 590 28 93.

Vi erbjuder ett brett utbud av läkemedel, noga utvalda hälsoprodukter och kvalificerade farmaceutiska tjänster till konsumenter, vården och företag. Hos oss möter du engagerade medarbetare med djup kunskap om läkemedel som vill inspirera till ett liv i hälsa och göra det enklare att må bra.