Senap med guldglans

Tillhör du dem som anser att julsenap från ditt apotek är ett måste på julbordet? I över hundra år har senapen förgyllt apoteksdiskarna inför jul.

Senap har användts inom medicinen sedan antiken och finns med i de svenska apotekens prislistor från tidigt 1700-tal. Av krossade senapskorn och vatten blandade man så kallade senapsdegar som lades på huden och där gav en brännande känsla. Senapsdegarna ansågs bra vid så skilda tillstånd som förkylning och ryggskott.

Kulinarisk senap, det vill säga matsenap, hittar vi på apoteken mot slutet av 1800-talet, berättar Bo Ohlson, pensionerad apotekare och sekreterare i Farmacihistoriska sällskapet, inom Apotekarsocieteten.

– Vi vet inte riktigt varför man började tillverka senap på apoteken, men det låg onekligen nära till hands eftersom alla ingredienser – senapskorn, ättika, socker och kryddor – redan fanns där, tillägger han. En teori är att tillverkningen och försäljningen av julsenap startade som ett lönande extraknäck för apotekarna, en annan att julsenapen fungerade som ett konkurrensmedel apoteken emellan.

– Därtill kommer det faktum att apoteken vid den här tiden tillverkade alla läkemedel själva. Apotekarna var vana vid att röra ihop saker i stora mängder och pytsa ner i burkar, konstaterar Bo Ohlson.

En annan julingrediens som vi förknippar med apotek är saffran. Saffran har använts i olika läkemedel i flera tusen år. Saffran är ju en mycket dyr krydda och eftersom man av tradition satt likhetstecken mellan dyrt och bra, har saffran förekommit i läkemedel mot de flesta åkommor och framförallt sålts till de mer välbeställda i samhället. I dag nöjer vi oss med att använda saffran i lussebullar, i den gotländska saffranspannkakan samt i maträtter från södra Europa.

På ditt apotek finns också flytande glykos att tillsättas hemlagad kola, knäck och tryfflar för att massan inte ska sockra sig, pepparmyntolja till olika godsaker samt glöggkryddor.

Apoteksgruppens julsenap kommer från LissEllas Senap i Dalarna. Senapen kombinerar en rund sötma med styrka och en lång varm eftersmak. Den har klassats som världens bästa honungssenap vid det senaps-VM som hålls i USA. Tillverkningen sker i Garpenberg två mil utanför Hedemora.

Senap som du kan köpa på Apoteksgruppens apotek inför jul är den första senapen som LissElla tog fram. Det började med att familjen inte hittade
någon senap som smakade till det egna julbordet, så LissElla började experimentera. Allt eftersom tiden gick tog fler och fler senapssorter form. Ekologiskt senapsfrö från det som antagligen är världens nordligaste senapsodlingar är en viktig ingrediens. De ljusa sommarnätterna, jordens karaktär och den långa kalla hösten bidrar till senapens unika smak.

Du kan köpa Apoteksgruppens julsenap i glas eller i ett keramikkrus. LissEllas senap har tre år i rad vunnit VM-guld vid senapens inofficiella VM där senapsproducenter från hela världen deltar i 19 olika klasser. Gulden bärgades i de två största klasserna, Sweet and Hot och Honey mustard med S-Special respektive Söt och Stark, där den senare är lika med Apoteksgruppens julsenap.

Läs mer om LissEllas senap på www.lissellas-senap.se.

• jul
  • senap