13 apotek får ny ägare

Ytterligare 13 köp av apotek är nu i hamn, vilket betyder att sammanlagt 55 kontrakt hittills har undertecknats. Småföretagarapoteken ska drivas av entreprenörer och lokala småföretagare som tar över successivt under sommaren och hösten.

– Vi hälsar de nya apoteksentreprenörerna välkomna och tycker att det ska bli spännande att samarbeta med dem, säger Jens Sandström, vd Apoteksgruppen.

De som har köpt apotek är:

Apoteket Tranan i Bromma, Stockholm: Reza Pirmohammadi och Mitra Rezaei. Reza är fil.mag. i kemi och driver ett bemanningsföretag inom läkemedels- och livsmedelsbranschen. Mitra är kemist och arbetar i dag som samordnare inom fastighetsbranschen. Båda har tidigare erfarenhet från läkemedelsbranschen.

Apoteket Tranan i Fristad: Anders Söderborg, Bengt Petersson, Daniel Hjortvall, Erik Magnusson och Percy Isberg. Anders har en högskoleexamen i ekonomi och revision. Bengt är leg.läkare. Daniel är receptarie på Apoteket Tranan. Erik är auktoriserad redovisningskonsult. Percy är leg. läkare.

Apoteket Ekorren i Getinge: Bengt Dahlberg. Bengt är apotekare och VD i BD Pharma AB med konsultverksamhet inom vård, IT och läkemedel.

Apoteket Katten i Gnesta: Klas Holmgren. Klas är civilekonom och jur.kand. Han är huvudsakligen verksam som affärsjurist i egen byrå och delägda bolag.

Apoteket Stenbocken i Göteborg: Daniela Rohlén, Haifa Al-Nasir och Mikael Rohlén. Daniela är leg. apotekare och apotekschef på Apoteket Stenbocken. Haifa är receptarie på Apoteket Stenbocken. Mikael har en Bachelor of Business Administration och har senast varit vice VD och delägare i Grundells Kontorsmaskiner AB.

Apoteket Kronan i Kalix: Gunvor Fors-Keisu. Gunvor är receptarie och har arbetat som apotekschef och regionchef inom Apoteket.

Apoteket Ugglan i Jönköping: Ishwar Hirani och Kanti Hirani. Ishwar är kemiingenjör och i dag VD för SB International AB. Kanti är civilekonom och delägare i SB International AB.

Apoteket Myran i Malå: Maritha Lundgren och Greta Nyström. Greta är receptarie och apotekschef på Apoteket Myran. Maritha är receptarie på apoteket.

Apoteket Näktergalen i Sköndal, Stockholm: Johan Bergheden och Andreas Olofsson. Johan är farmacevt och arbetar i dag på ett annat apotek. Andreas är fil.mag. i biovetenskap och arbetar på A+ Science AB.

Apoteket Tallen i Sävedalen, Partille: Jamileh Mobaser, Fati Maroufi och Shahram Sultanian. Jamileh är socionom och arbetar på Vuxenutbildningsförvaltningen i Göteborg. Fati är socionom och arbetar på Arbetsförmedlingen i Ale/Lilla Edet. Shahram är civilingenjör och arbetar i dag som konsult på Ruecker Nord AB.

Apoteket Kronan i Tanumshede: Klas Holmgren. Klas är civilekonom och jur.kand. Han är huvudsakligen verksam som affärsjurist i egen byrå och delägda bolag.

Apoteket Humlan i Västerås: Catharina Olsson, Janet Tulgar och Khaled Bukani. Catharina är receptarie på Apoteket Humlan. Janet är receptarie och arbetar i dag som apotekschef på Apoteket Humlan. Khaled är apotekare och arbetar på apotek i Norge men har också arbetat på apotek i Sverige.

Apoteket Kaprifolen på Öckerö: Ingela Samuelsson. Ingela är receptarie och arbetar i dag på ett annat apotek.

För kontakt med Apoteksgruppen, ring:
Anna Lena Boucht, informationschef. 0703-47 23 05

• småföretagarapotek

• Västra Götaland

Apoteksgruppen är en rikstäckande kedja med 150 apotek från Gällivare i norr till Borrby i söder. Apoteken ska drivas av lokala småföretagare med en gemensam serviceorganisation. Genom att kombinera den stora kedjans skalfördelar med den lokala entreprenörens kunskap, service och kundfokus, skapar vi personliga och inspirerande apotek.