Apoteket Fyren i Kållekärr på Tjörn får ny ägare 24 augusti

Nu öppnar Apoteket fyren i Kållekärr i ny regi. Ny ägare är apotekare Bengt Gustavsson, som tidigare har arbetat på Läkemedelsverket i Uppsala och inom läkemedelsindustrin, och Kajsa Hedberg som arbetar som socionom med stöd åt barn med funktionshinder i Frölunda, Göteborgs kommun. Kajsa kommer att vara verksam som ägare och Bengt som VD och ägare i det familjebolag som driver apoteket.

Tid:                Kl. 9.00 startar öppningsevenemangen

Plats:             Apoteket Fyren, Sundbyvägen 1, Kållekärr

Invigningsdagen bjuds alla besökare på förfriskningar och kaffe med tilltugg. Under hela veckan är det öppningserbjudanden på olika produkter.

Apoteket bjuder också in personal inom närliggande vårdinrättningar för att informera och utbyta erfarenheter för att utveckla de lokala läkemedelstjänsterna.

Samtliga anställda med lång erfarenhet och kunskap om verksamheten, kommer att vara kvar i apoteket och leverera de läkemedel och produkter som behövs på samma sätt som tidigare. De nya ägarna kommer också att börja sondera möjligheten för att eventuellt kunna öppna ett nytt apotek i Skärhamn.

För Apoteket Fyren på Tjörn innebär ägarförändringen att verksamheten kommer att kunna bli mer personlig och lokalt anpassad till behoven för Tjörnborna, badgäster och andra besökare på Tjörn. Det innebär också att Apoteket Fyren kommer att kunna engagera sig i lokala aktiviteter inom hälsoområdet.

Småföretagarkoncept
Apoteksgruppen, ett småföretagarkoncept med 150 apotek, hade under 2009 en marknadsandel på 13 procent och 950 anställda. Omsättningen var cirka 3,9 miljarder kronor. Det är den fjärde största apoteksaktören i dag.

Bengt Gustavsson, ägare Apoteket Fyren, telefon: 0733-26 13 31

Anna Lena Boucht, informationschef Apoteksgruppen, telefon 0703-47 23  05

Pressbilder:

• småföretagarapotek

• Tjörn

Apoteksgruppen är en rikstäckande kedja med 150 apotek från Gällivare i norr till Borrby i söder. Apoteken ska drivas av lokala småföretagare med en gemensam serviceorganisation. Genom att kombinera den stora kedjans skalfördelar med den lokala entreprenörens kunskap, service och kundfokus, skapar vi personliga och inspirerande apotek.