Apoteksgruppen erbjuder stöd till KOL-patienter

KOL är en diagnos som över en halv miljon svenskar lever med. Den 20 november infaller internationella KOL-dagen. Apoteksgruppen utvärderar nu en ny rådgivningstjänst där de direkt på apoteken och via en app kan ge stöd till KOL-patienter och samtidigt avlasta vården.

På Apoteksgruppens apotek i Hässelby, Bro och Sigtuna kan KOL-patienter (kroniskt obstruktiv lungsjukdom) delta i ett pilotprojekt under ett år som består av både rådgivande möten med farmaceut samt tips och tester via appen FRISQ. Syftet med piloten är att ge KOL-patienterna kunskap och råd för en bättre läkemedelsanvändning.

– Med den här tjänsten får vi tillfälle att se till kundens verkliga behov, deras sjukdom och läkemedel. Vi kan hjälpa till bättre hälsa och att de mår lite bättre. Det här projektet kan vara starten på en förändring av farmaceuternas roll på apotek där vi går från att expediera läkemedel till att prata med kunden om deras läkemedelsbehandling, säger Amir Narbani, apotekschef, Apoteksgruppen Hässelby.

Vi är den enda branschaktören som jobbar med frågorna och faktisk patientpåverkan på ett gediget, långsiktigt och strukturerat sätt.Vi arbetar ständigt med att testa nya lösningar för att hjälpa våra kunder att må bättre säger, Erik Sjögren, försäljningschef på Apoteksgruppen.

Sedan november inkluderar pilotprojektet även astmapatienter. Apoteksgruppen kommer att utvärdera löpande och förväntan är att skala upp under 2020 och kunna använda modellen på fler patientgrupper. Patienterna erbjuds deltagande i samarbete med närliggande vårdcentraler.

För ytterligare information, vänligen kontakta: Edit Künstlicher, presskontakt@apoteksgruppen.se, 070-818 57 00

Apoteksgruppen ägs av Euroapotheca, som är en internationell apotekskedja med apotek i Litauen, Lettland, Estland, Polen och Sverige. Euroapotheca är en av de största apoteksaktörerna i norra Europa med mer än 3800 anställda på drygt 670 apotek. I Sverige finns 192 apotek och ett 30-tal drivs privat av egenföretagare med stöd av Servicekontoret.

FRISQ
utvecklar globalt skalbara digitala verktyg för interaktiv kommunikation mellan de olika aktörerna i vårdkedjan.