Apoteksgruppen introducerar mobilbetalning på utvalda apotek

Apoteksgruppen har skrivit avtal med Seamless (OMX:SEAM) och blir första apotekskedjan som erbjuder kunder, på utvalda apotek, möjligheten att betala med den mobila plånboken SEQR.

Apoteksgruppens apotek i Örebro (Hinden, Humlan, Adolfsberg och Ängen), Orfeus och Sjöstadsapoteket i Stockholm, Eken och Svalan i Linköping, Katten i Gnesta och Tjädern i Sandviken blir först ut med att erbjuda sina kunder den mobila betalningslösningen.

Användarna kommer från och med januari också att kunna koppla Apoteksgruppens kundklubb direkt till appen och på så sätt kan kunderna lätt se sin bonusnivå och ta del av specifika erbjudanden.

­– För oss är det viktigt att följa den tekniska utvecklingen och underlätta för våra kunder. Allt fler använder sina smartphones till långt mer än att ringa och sms:a så det känns jätteroligt att satsningen på mobila betalningar är på plats. Vi hoppas att det är något som ska bli uppskattat och som kommer att underlätta för våra kunder och kundklubbmedlemmar, säger Ola Ebenhart, IT-chef på Apoteksgruppen.

Mats Carlheim, som äger apoteken Svalan och Eken i Linköping har personlig erfarenhet av SEQR-lösningen och tycker att den är smidig och väldigt användarvänlig. Själva transaktionen går snabbt och det är något som jag tror att framför allt ungdomarna till en början i universitetsstaden Linköping, kommer att uppskatta .

­– Kunderna har stort förtroende för sitt apotek och förväntar sig hög personlig service. Vi är väldigt glada över att Apoteksgruppen väljer SEQR för att öka servicenivån ännu mer och skapa ytterligare mervärden för sina viktiga kunder, säger Peter Fredell, vd för Seamless som tillhandahåller SEQR.

Vid sidan av de utvalda apoteken inom Apoteksgruppen så kan SEQR-användaren också betala i tusentals andra butiker och restauranger runt om i landet som sedan tidigare är anslutna till SEQR, bl.a. Hemköp och Willys.

För mer information kontakta:

Maria Mårfält, kommunikationschef e-post: maria.marfalt@apoteksgruppen.se, telefon: 0702 33 48 08

Om SEQR

SEQR (se•cure) gör det möjligt för alla som har en smartphone att betala i butik, restaurang, parkeringen och webben, skicka och ta emot pengar gratis, samla alla kvitton digitalt och ta del av erbjudanden direkt i mobilen. Allt kunden behöver göra är att med SEQR-appen skanna en QR-kod vid kassan och godkänna betalningen med sin PIN-kod. Snabbt, säkert och enkelt.