​Barn- och babyprodukter med omtanke från Apoteksgruppen

Idag lanserar Apoteksgruppen en ny barnserie i sin egen hud- och hårvårdslinje Elw. Samtliga produkter är anpassade för barn från 0 år och märkta med Astma- och Allergiförbundets symbol Svalan, vilket innebär att de är fria från allergener, parfym och irriterande ämnen. Serien har även miljömärkningen Svanen vilket intygar att produkterna även är skonsamma mot naturen. Elws balsamspray är den enda på marknaden som rekommenderas av Astma- och Allergiförbundet.

Serien omfattar babycreme, babyolja, badskum, schampo + balsam + duschtvål samt en unik balsamspray. Förpackningarna har fått en lekfull design, med illustrationer skapade av Gustav Dejert, inspirerade av det nordiska landskapets stolta och friska djur.

– Elw står för ren med omtanke. De nya barnprodukterna är extra skonsamma och hälsosamma för såväl naturen som babyn, barnet och föräldrarna. Vi sätter våra kunders hälsa först och därför känns det både självklart och glädjande att lansera denna nyhet, säger Maria Mårfält, kommunikationschef på Apoteksgruppen.

Unik balsamspray
Under de senaste decennierna har utvecklingen av astma, allergi och annan överkänslighet ökat. Många barn är drabbade och mellan åren 2003-2011 ökade antalet med 50 procent, enligt Socialstyrelsen. Faktorer som dofter kan trigga besvären och enligt Folkhälsomyndigheten ökar risken att utveckla kontaktallergi med ökad hudexponering för olika allergiframkallande ämnen, som parfymämnen - en av de främsta källorna till kontaktallergi.

– Allmänheten blir alltmer upplyst kring kemikalier, speciellt i produkter för barn. Vi är därför väldigt glada över att Apoteksgruppen satsar på dessa nyheter. Elw balsamspray är också den första sprayprodukten vi rekommenderar, tack vare ett ställbart munstycke för stråle, säger Jan Olson, marknadsansvarig på Astma- och Allergiförbundet.

Se separat produktblad för mer information om produkterna.
Om Svalan och SvanenSvalanmärkningen utförs av Astma- och Allergiförbundet på produkter fria från allergen, parfym och irriterande ämnen. För att erhålla märkningen genomgår produktens ingredienser en omfattande och ingående riskanalys. Produktnyheterna är även miljömärkta med Svanen, ett bevis på att företaget aktivt arbetar för en hållbar produktion och att produkterna har uppfyllt tuffa miljökrav samt bidrar till en hållbar konsumtion. Läs mer om Svalan påhttp://astmaoallergiforbundet.se/och Svanen påhttp://www.svanen.se/.

Närmaste Apoteksgruppen-apotek:http://www.apoteksgruppen.se/hitta_apotek/

För praktiska frågor, produktprov, högupplösta bilder etc, vänligen kontakta:
Louisa Ernestam, Wenderfalck
louisa@wenderfalck.com

Apoteksgruppen består av 166 apotek från Gällivare i norr till Borrby i söder. Apoteken drivs av lokala egenföretagare med en gemensam serviceorganisation. Genom att kombinera den stora kedjans skalfördelar med den lokala entreprenörens kunskap, service och kundfokus, skapar vi personliga och inspirerande apotek.