Premiär för fästingvaccinering på apotek

Apoteket Lotsen i Vaxholm breddar sin verksamhet med TBE-vaccinering som utförs av läkare och sjuksköterskor. Vaccinering, som sker lördagen den 12 juni klockan 10.00 – 17.00, ingår i ett nytt samarbete som Apoteksgruppen har inlett med CityAkuten.

Apoteket Lotsen i Vaxholm är först ut bland apoteken med vaccinering. Vaccineringen är ett samarbete med CityAkuten, som ingår i Praktikertjänst.

– Det känns jättepositivt att kunna erbjuda denna service till våra kunder i Roslagen, säger Camilla Aspås och Ulrika Mandato på Apoteket Lotsen. Både barn och vuxna kan få TBE-vaccin på apoteket.

– Vi ser det här som början på ett långsiktigt samarbete där vi kommer att kunna erbjuda olika typer av vaccin, säger Eva Fraenkel, ansvarig Affärsutveckling på Apoteksgruppen.

Vaccinet är mot TBE (fästingburen hjärninflammation), som är en allvarlig sjukdom. Symtomen är influensaliknande med hög feber, huvudvärk, illamående och nackstyvhet. TBE kan ge bestående neurologiska skador.

Antalet smittade av TBE stiger i Sverige. Fästingar finns i nästan hela Sverige, men de fästingar som bär på TBE-virus är huvudsakligen koncentrerade till Roslagen, Stockholms skärgård, Sörmlandskusten samt Mälarens mellersta och södra delar.

Apoteksgruppen är ett småföretagarkoncept i form av en rikstäckande kedja med 150 apotek i hela landet. Apoteken ska drivas av entreprenörer och lokala småföretagare med en gemensam serviceorganisation.

Anna Lena Boucht, informationschef Apoteksgruppen, telefon 0703-47 23  05
Ulrika Mandato, Apoteket Lotsen i Vaxholm, telefon 08-541 330 38

• småföretagarapotek
  • fästingvaccin

• Stockholm

Apoteksgruppen är en rikstäckande kedja med 150 apotek från Gällivare i norr till Borrby i söder. Apoteken ska drivas av lokala småföretagare med en gemensam serviceorganisation. Genom att kombinera den stora kedjans skalfördelar med den lokala entreprenörens kunskap, service och kundfokus, skapar vi personliga och inspirerande apotek.