Maria Forshufvud ny styrelseledamot hos Äppelriket Österlen

Äppelriket Österlen förstärker sin styrelse med Maria Forshufvud, senior strateg inom kommunikation och varumärkesutveckling. Det är nästa steg i det långsiktiga arbetet med att ytterligare stärka varumärket Äppelriket.

Äppelriket är ett medlemsföretag som ägs av 65 fruktodlare i Skåne, Blekinge, Småland och Östergötland. Varje år skördas mellan 10 och 15 miljoner kg frukt till den svenska, danska, finska och norska marknaden.

I samband med höstens medlemsstämma invaldes Maria Forshufvud som styrelseledamot i medlemsföretaget Äppelriket. Maria är senior kommunikationsstrateg med lång erfarenhet av varumärkesutveckling. Hon har senast arbetat som vd för Svenskmärkning AB, dessförinnan som vd på Svenskt Kött och driver idag företaget Forshufvud Kommunikation AB.

– Jag ser fram emot att kunna bidra med mina erfarenheter av strategisk kommunikation och varumärkesutveckling. Det finns många starka mervärden kopplade till de svenska äppelodlingarna i allmänhet och Äppelriket i synnerhet, säger Maria Forshufvud.

– Konsumenterna i Sverige har ett stort förtroende för svenska råvaror och de svenska äpplena förtjänar att ta mer plats i konsumentkassen, butikshyllan och även på restaurangmenyn, säger Maria Forshufvud. Idag är endast ett av fyra sålda äpplen svenskt, här finns potential att växla upp.

Medför en djup förståelse och kunskap

Maria Forshufvud blir den sjunde styrelsemedlemmen i Äppelriket och hon valdes in på två år.

– Hon har en djup förståelse för vad närodlat innebär, en bred kunskap kring svenska råvaror och för oss är det fantastiskt viktigt att få in ytterligare kompetensför att möta det som våra konsumenter och kunder eftersträvar, säger Jan Ehrensvärd styrelseordförande för Äppelriket.

– Vi är en ekonomisk förening och Maria vet hur det fungerar och hur man engagerar medlemmarna och skapar ett driv att arbeta åt samma håll. Hon kommer att ha en viktig roll i det fortsatta arbetet med att bygga vårt varumärke.

Äppelriket Österlen är i dag den största svenska aktören på den inhemska marknaden, men ändå har svensk frukt bara en mindre andel av densamma. Just nu pågår ett arbete för att ytterligare förbättra lagerhållningen så att svenska konsumenter ska kunna äta svenska äpplen året om.

– Det finns en enorm potential för oss, redan i dag arbetar vi med de krav på hållbarhet och kvalité som konsumenterna eftersträvar. Nu är det dags att ta nästa steg, säger Jan Ehrensvärd.