Demando + SALT: Våga rekrytera annorlunda

Trots ett ständigt ökande behov av mjukvaruutvecklare går många i samma hjulspår som de alltid gjort. Ingen tycker det är värt att betala 150 000kr för att en rekryterare ska bläddra igenom Linkedin, och ändå anlitar företag rekryteringsfirmor som knappt ger resultat. Samtidigt har nya utvecklare en lång väg in på arbetsmarknaden då få bolag ser potentialen i oprövade juniorer och ofta inte vågar ge dem den chans de behöver.

Därför har Demando och SALT valt att göra slag i saken med ett gemensamt mål om att sätta fart på utvecklingen av den svenska techbranschen.

SALT, School of Applied Technology, utbildar marknadens kanske mest kompetenta juniora utvecklare genom en avancerad intensivutbildning på 3 månader som är djupt förankrad i hur techbolag arbetar. Efter en hård gallringsprocess inför utbildningen, dit 1 500 intressenter söker, följt av intensiva studier kvarstår 30 elever av högsta kvalitet som slutför utbildningen. Dessa kvinnor och män kommer från ett snitt av 14 olika nationaliteter per kurs, och har tidigare erfarenhet av utveckling utan att ännu ha jobbat professionellt inom området.

Demando är Sveriges största jobbmarknadsplats inom tech med över 15 000 anslutna kandidater och 900 företag, och har en historik av att snabbt kunna tillsätta rätt kandidat till rätt position. Demando har varit en uppstickare i branschen under snart fem års tid och har sedan starten samlat på sig unika insikter i vad som faktiskt fungerar inom rekrytering. Det vi lärt oss är att dagens rekrytering är kraftigt suboptimal: dyr och trög för företag, enerverande och utelämnande för kandidater.

Vi tror på att tillföra nytt liv in i arbetsmarknaden är nyckeln till att tech i Sverige ska fortsätta frodas och kunna tävla med andra länder. Därför måste vi alla våga förändra våra gamla rutiner. Tiden är förbi där det räcker att titta på om en kandidat har 5 års erfarenhet av ett specifikt programmeringsspråk och kan jobba på plats på ett kontor i en storstad. Vi måste istället titta på det omätbara - personen bakom siffrorna - och förstå att det kan vara en enorm investering för ett företag att anställa någon med en annan bakgrund än en traditionell, svensk högskoleutbildning inom IT eller data. Dessutom börjar nog alla företag där ute förstå att det finns fantastiska utvecklare som kan bidra med en otrolig kompetens trots att de helst väljer att arbeta på distans från landets andra ände.

Att rekrytera någon som exempelvis valt att sadla om till utveckling från att tidigare ha gjort något helt annat är att ge personen en chans att uppfylla sin potential och kunna bidra med andra perspektiv än de organisationer är vana vid, något som långsiktigt kommer ge företag en oerhörd kompetitiv fördel.

Efter en tid i branschen har Demando sett att traditionella rekryteringsbyråer, förutom att vara kostsamma och långsamma, mestadels kollar på siffror över vad en kandidat kan och har gjort. Både Demando och SALT tror innerligt att det man bör sätta fokus på är att se till vad personen har för motivation, drivkrafter, passion och vad de vill göra framgent. Att sätta kandidaten i första rummet och vara transparent genom hela processen så att kandidaten i ett tidigt skede får alla korten på bordet, istället för att bara företaget har insyn.

SALT bidrar med kvalitetssäkrade kandidater som efter utbildningen har ett oöverträffat driv och momentum att lära sig mer och bidra till techbranschen, som från dag 1 kan prestera i ett riktigt team. Demando finns där för att med marknadsledande hastighet tillsätta kandidater, juniora som seniora, till rätt företag, från ett nätverk av över 15 000 kandidater. Där fokuserar vi mer på kandidaten och jämnar därmed ut spelrummet mellan kandidat och företag för att skapa jämnvikt mellan båda parter.

Tiderna ändras och med dem måste sättet vi rekryterar på skifta. Vårt gemensamma motto: våga rekrytera annorlunda.

Vill du veta mer om hur SALT kan hjälpa ditt bolag, eller undrar du om deras utbildning? Kontakta Simon Perstorper, ansvarig för försäljning och partnerskap, på 072-520 41 09 eller besök https://salt.dev

Om du vill ha hjälp med att lyckas med din rekrytering genom Sveriges största jobbmarknadsplats, kontakta Robert Areno, VD, på 073-997 22 81 eller besök https://demando.se.

• Datorer, datateknik, programvaror

• software developer
  • platform
  • it
  • developer
  • recruitment
  • web developer

• Stockholm

School of applied technology is addressing the extreme shortage of technology professionals in Northern Europe by offering accelerated career programs comprised of education and fully paid work experience. Our mission is to train new technology professionals to strengthen the European talent pool. We believe in accelerated learning based on professional and relevant work experience, once training is completed our developers are equipped to start working as a productive team member within a modern software development team. Our career programs are free of charge for the highly motivated individuals who are ready to focus, work hard, and complete the program to launch their new career in tech.

Simon Perstorper

Presskontakt Sales & Partnerships