Den 4 maj blir Aqua Nobels källvatten i klimatsmart kartong tillgängligt i Lidls samtliga 194 butiker i Sverige.

Aqua Nobel en av sex nya svenska leverantörer i Lidls 194 butiker

Från och med den 4 maj blir Aqua Nobels källvatten i klimatsmart kartong tillgängligt i Lidls samtliga 194 butiker i Sverige. Detta tack vare att Lidl hörsammat den vädjan om stöd från livsmedelskedjorna som ett stort antal lokala matproducenter gick ut med.

On the go-trenden och behovet av att köpa vatten på flaska när man är på resande fot har gjort resenäringen till ett av Aqua Nobels största kundsegment. Ett segment som på bara kort tid i det närmaste försvunnit.

-Normalt sett säljer vi en stor andel av våra produkter till flygbolag, tåg och researrangörer, men i och med coronapandemin har vi nu tappat hela resenäringen. Samarbetet med Lidl innebär att vi kan hålla oss flytande så vi överlever den här krisen. Vi är så tacksamma för Lidls snabba initiativ och hoppas på ett långsiktigt samarbete, säger Patric Strandqvist, försäljningschef på Aqua Nobel.

Från Lidl kommenteras avtalet med Aqua Nobel och de andra leverantörerna av inköpsdirektören.

-Vi har på väldigt kort tid tecknat avtal med sex nya leverantörer och jag är imponerad av hela vår inköpsavdelning som bidragit till det här. Det här hade inte varit möjligt om det inte vore för vårt sätt att jobba. Vår organisation är, trots vår storlek, vana vid att jobba både snabbt och flexibelt. Vi hoppas nu dels på att kunna teckna ytterligare avtal men också att vi kan inspirera andra att tänka likadant, säger Malin Laurén, inköpsdirektör på Lidl Sverige.

Aqua Nobels alkaliska källvatten är ett hälsosamt alternativ till sötade drycker med spännande smaksättningar men utan tillsatt socker. Det går att köpa Aqua Nobels stilla vatten, naturell och smaksatt Citron Lime, i alla Lidls butiker från den 4 maj. Vattnet, med ett högt pH på 8,2, hämtas från källan i Mörarp utanför Helsingborg på 105 meters djup och tappas i en klimatsmart kartongförpackning. En förpackning som minskar användningen av plast eftersom den till två tredjedelar består av växtbaserat material från svenska skogar och har en skruvkork av sockerrör. Den är återvinningsbar samt lätt att dricka ur och lätt att återförsluta när du är på språng.

Här går det att läsa mer om avtalet med Lidl.

För mer information, kontakta:
Robin Wingårdh, VD på Aqua Nobel, Telefon: 042-718 00

Vatten från vår källa.
Förpackning från skogen.
Aqua Nobel är ett alkaliskt källvatten från Mörarp, strax utanför Helsingborg. Källan är belägen på 105 meters djup under den fina skånska myllan och upptäcktes 1964. Vattnet har under 100 år vandrat och renats genom lager av sandsten, morän, skiffer och gnejs för att slutligen nå källan där det tappas - helt rent och utan yttre påverkan. Sedan 2016 säljs källvattnet under varumärket Aqua Nobel. Vattnet har en fin balanserad och naturlig mineralisering med ett högt pH-värde på 8,2. Vattnet är fritt från E-ämnen, utan tillsatt socker och smaksättningen är gjord endast med ekologisk fruktjuice och naturliga aromer.

Den klimatsmarta förpackningen är gjord av återvinningsbart material som huvudsakligen tillverkas av papper från svenska skogar och den växtbaserade skruvkorken består mestadels av sockerrör. Förpackningen är lätt att dricka ur, vilket passar konsumenter i farten, och den kan enkelt återförslutas och tas med i väskan vid träning eller resor. www.aquanobel.se

Relaterat innehåll

Aqua Nobel tillverkar och marknadsför alkaliskt naturellt källvatten och smaksatt vatten i klimatsmart kartongförpackning.

Aqua Nobel är ett alkaliskt källvatten med pH 8,2 vid källan i Mörarp, strax utanför Helsingborg. Källan är belägen på 105 meters djup under den fina skånska myllan och upptäcktes 1964.

Aqua Nobel of Sweden AB
Hjortvägen 61