Aqua Nobel levererar ett stilla alkaliskt smaksatt och naturellt källvatten som smakmässigt passar väl till utbudet som serveras i Snälltågets restaurangvagn.

Snälltåget väljer skånskt källvatten i klimatsmart kartong framför plast

En tydlig klimatprofil ligger till grund för beslutet att välja vatten i en klimatsmart halvliters kartongförpackning till Snälltågets restauranger. Källvattnet från Aqua Nobel är ett stilla alkaliskt smaksatt och naturellt källvatten som dessutom smakmässigt passar väl till utbudet som serveras i restaurangvagnen.

Numera kan resenärer på Snälltåget göra ett hållbart val när de väljer vatten som dryck i restaurangvagnen på tågen mellan Malmö – Stockholm, Malmö – Berlin och Malmö – Åre. Det är ett stilla alkaliskt källvatten i en hållbar kartongförpackning från Aqua Nobel som står till buds under resan.

– Aqua Nobel tillhandahåller ett utsökt vatten som passar bra till våra produkter i restaurangvagnen. Dessutom kan de erbjuda en hållbar lösning både i form av en miljömässigt hållbar förpackning och korta transporter till våra tåg som lastas i Malmö, säger Marco Andersson, Marknads- och försäljningschef för Snälltåget.

Den klimatsmarta förpackningen, Tetra Prisma® Aseptic Edge, tillverkas till största delen av förnybart material med lägre klimatpåverkan än fossila material. Kartongen kommer från svenska skogar och skruvkorken är av växtbaserad plast som kommer från sockerrör. Den är dessutom lätt och transporteffektiv, och hela förpackningen går att återvinna. Förpackningen är lätt att dricka ur, vilket passar konsumenter i farten. Den kan enkelt återförslutas och tas med i väskan vid resor.

Det alkaliska vattnet från Aqua Nobel har en fin balanserad och naturlig mineralisering med ett högt pH-värde på 8,2. Källan finns i skånska Mörarp utanför Helsingborg där vattnet under 100 år letat sig igenom den skånska myllan. Vattnet har renats och mineraliserats naturligt genom lager av sandsten, morän, skiffer och gnejs.

– Vi är glada över att kunna möta Snälltågets önskemål med ett gott alkaliskt källvatten i en hållbar förpackning. Kartongförpackning är det miljövänliga alternativet och genom att byta ut vatten i plastflaska till vatten från Aqua Nobel bidrar Snälltåget till övergången till hållbara förpackningar, säger Thomas Adner, tf VD på Aqua Nobel.

För mer information, kontakta:
Thomas Adner, tf VD på Aqua Nobel, 0705-10 90 21
Marco Andersson, Marknads- och försäljningschef för Snälltåget, marco.andersson@snalltaget.se