STARTSKOTT FÖR LERKLOTS- STAFETT SEPTEMBER 2005

Den 22 oktober öppnar utställningen Verkstadsarbetare med nya ögon med tema engagemang genom aktivt deltagande på Arbetets museum. Detta är en hyllning till verkstads- & industriarbetare och deras tunga arbete och kan resultera i ett Guinessrekord i antal deltagande människor i ett och samma konstverk. En del av utställningen består av ett rum fyllt av lerklot skapade av verkstadsarbetare på olika företag runt om i Sverige. Dessa klot skapas under en lerklots- stafett som går av stapeln den 13 september i Luleå. Mängden av lerklot som stafetten resulterar i skall symbolisera verkstadsindustrins betydelse för Sverige. Mötesplats för konst och industri I utställningen vill man skapa en plattform för kreativa upplevelser i mötet mellan människor som normalt inte går på museum och konstutställningar. Den är en installation om arbetaren både som individ och på arbetsplatsen, och består av fyra rum. Rummen representerar människan i industrin, yrkesstolthet genom yrkesskicklighet, möjligheter och industrins betydelse. Oavsett om man själv arbetar inom industrin, eller inte, vill man att publiken skall få ett nytt och vidare perspektiv på denna näringsgren och kunna se den med nya ögon. Hur många kan vi bli? I rummet om industrins betydelse täcks golvet med tusentals vita lerklot. På varje klot är namnet på den industriarbetare som har tillverkat klotet inristat. Syftet med kloten är att påvisa mängden av verkstads- & industriarbetare runt om i landet och hitta styrkan i denna mängd- inte som generell grupp utan som individer. För att genomföra detta kommer arbetare på företag av olika storlek runt om i Sverige att engageras. Lerklotsstafetten startar i början av September och varar i tre veckor och förhoppningsvis kan man i oktober presentera ett Guinessrekord. Deltagande företag I projektet med rullning av lerklot deltar ett antal företag runt om i Sverige. Rullningen sker på de olika orterna enligt följande tider: SSAB Luleå 13/9 Pressträff kl 11.30 Emhart Glass Sundsvall 15/9 kl 8.30 mässen Sjölanders i Västerås 16/9 kl 7.30 SSAB Borlänge 20/9 kl 13 Västra porten ArvinMeritor Lindesberg 22/9 kl 13 Huvudentrén Kockum Malmö 26/9 kl 9 Maskinverkstaden SKF Göteborg 27-28/9 Kontakta Sira Jokinen för tid B.T. Industries Mjölby 29-30/9 Kontakta Sira Jokinen för tid PRESSTRÄFF LERKLOTS STAFETT: SSAB Luleå tisdagen den 13 september kl 11.30 PRESSVISNING AV UTSTÄLLNING: Arbetets museum torsdagen den 20 oktober kl 10.00 VERNISSAGE: lördagen den oktober kl 22 oktober kl. 14.00 UTSTÄLLNINGSPERIOD: Arbetets museum 22 oktober 2005 – 17 april 2006 HÄMTA PRESSBILDER: bilder finns att hämta högupplösta på www.arbetetsmuseum.se , ingen kod krävs. MER INFORMATION: Kontakta producent Sira Jokinen, 0706-1235739, sira@verkstadsarbetare.com eller informationschef Therése Eklöf, 011-23 17 09, 0708-23 17 09 therese.eklof@arbetetsmuseum.se