Nytt kollektivavtal för spelare inom SHL

Arbetsgivaralliansen har tecknat ett nytt kollektivavtal för spelarna inom SHL.

Avtalet innebär bland annat en ny anställningsform för unga spelare, så kallat Rookiekontrakt, regler om återbetalning av lön för spelare som börjar spela i NHL samt en utökad skyldighet för klubbarna att ge ersättning vid hockeyrelaterad skada.

– För SHL, klubbarna och dess spelare är det här ett avtal som kommer att skapa bra förutsättningar för alla parter, säger Jörgen Lindgren, VD för SHL.

För mer information, kontakta:

Jörgen Lindgren
SHL
Jorgen.Lindgren@shl.se
www.shl.se

Annika Eidfelt
annika.eidfelt@arbetsgivaralliansen.se
www.arbetsgivaralliansen.se

Om Arbetsgivaralliansen

Arbetsgivaralliansen är en arbetsgivarorganisation med fokus på arbetsgivare som drivs av ett ideellt eller idéburet engagemang. Våra medlemmar finns inom idrott, intresse- och biståndsorganisationer, trossamfund, vård, folkbildning, utbildning, forskning, upplevelseverksamheter samt kultur. Tillsammans är vi över 3 000 arbetsgivare.

Om SHL

SHL är den högsta serien inom svensk ishockey. Ägarna av bolaget SHL AB är de klubbar som spelar i SHL och säsongen 2013/2014 är det följande: AIK, Brynäs, Frölunda, Färjestad, HV71, Leksand, Linköping, Luleå, MODO, Skellefteå, Växjö och Örebro. Bolaget ska, som företrädare för föreningarna, tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen.