Fri entré både för- och nackdelar för ArbetSams medlemsmuseer

ArbetSam ser att frientréreformen har varit positiv för de statliga museerna som kunnat erbjuda gratis för alla besökare, vilket förhoppningsvis, lett till att museerna fått både nya och fler besökare samt skapat intresse för kultur och kulturarv. Det är betydelsefullt för oss alla.

I Sverige finns närmare tvåtusen museer av dem är drygt 1 500 arbetslivsmuseer. Frientréreformen omfattade endast de statliga museerna vilket är omkring 25 st och där de flesta ligger i Stockholmsområdet. ArbetSam välkomnar att staten vill tillgängliggöra kulturen men ser gärna att det kommer alla museerna till del.

De flesta arbetslivsmuseerna förvaltas av ideella krafter. Entréavgiften är ofta den enda inkomsten och därför oerhört betydelsefull för museets överlevnad. Under frientréformen upplevde flera av ArbetSams medlemsmuseer negativa reaktioner från besökare som inte förstod varför det inte var gratis entré hos dem.

”Många besökare har inte förstått varför inte alla museer haft fri entré. De museer som gynnats av reformen har bara kommunicerat att det är fri entré och inte varför de kunnat ha det. I stället har vårt museum (och säkert många andra) behövt förklara varför vi behöver ta ut entré, vi har ingen offentlig finansiering. Nu ser vi fram emot att alla museer får ta del av offentliga medel. Eller är inte all kultur/museer lika viktiga? Vi vill väl inte ha en museikanon där alla går till samma museum och får ta del av samma historia. Vi vill väl bredda bilden och förståelsen för vår historia genom att också små museum har viktiga saker att berätta om, inte minst på det lokala planet. ” säger Pia Åkesson, Qvarnstengruvan i Lugnås.

”ArbetSam ser att det finns både för- och nackdelar med en frientréreform. Borttagande av fri entré öppnar åter upp för museerna att kunna erbjuda rabatterade entrépriser för vissa grupper och i vissa sammanhang som ett sätt att skapa unika samarbeten och dialoger för museet viktiga samarbetspartners som till exempel museets vänföreningar.” säger Mikael Parr, ordförande ArbetSam.

• arbetslivsmuseum
  • kultur
  • museum
  • arbetsam
  • turism
  • fri entréreform
  • industrisamhällets kulturarv
  • kulturarv
  • arbetslivsmuseernas samarbetsråd

• Stockholm

Arbetslivsmuseernas Samarbetsråd (ArbetSam) bildades 1998 och är idag Sveriges största museiförening med drygt 600 arbetslivsmuseer anslutna. ArbetSam är en ideell förening och en samlande resurs för Sveriges arbetslivsmuseer som verkar för att synliggöra, stötta och fortbilda.

Utifrån ett underifrånperspektiv främjar och utvecklar ArbetSam bevarandet och gestaltandet av industrisamhällets kulturarv. Arbetslivsmuseerna i Sverige är en stor del av kulturmiljöerna i landet från norr till söder. Det finns arbetslivsmuseer i över 40 olika kategorier som t. ex. bostäder, sjöfart och varv, hantverk, hälso- och sjukvård, utvinning av mineral, industri, bruk och många fler. Det kan vara gruvor, verkstäder, tryckeri, militärhistoriska museer, sjöfart, flyg, tåg, bränneri, glasbruk m. fl. De erbjuder levande museer där maskinerna fortfarande rullar, ofta på de platser där historien utspelade sig i spåren av industrisamhällets framväxt.

Arbetar för att:

• stärka arbetslivsmuseernas identitet
  • skapa ett kontaktnät mellan medlemmarna
  • samordna arbetet i gemensamma frågor
  • sprida kännedom om arbetslivsmuseernas verksamhet
  • fördjupa kunskapen om historien
  • för ökad beredskap inför framtidsfrågorna

ArbetSam, Laxholmen, 602 21 Norrköping
www.arbetsam.com