Östermalms Saluhall- Ljusrum vinner Svenska Ljuspriset för interiörbelysningen

PRESSMEDDELANDE: Ljusrum vinner Svenska Ljuspriset för interiörbelysningen i Östermalms Saluhall

www.arbetsplatsenifokus.se lyfter sina leverantörers, forskare och experters organisatoriska förändringar, så som ny ledning, nya bolagsnamn mm.

Ljusrum vinner Svenska Ljuspriset för interiörbelysningen i Östermalms Saluhall

Ännu en gång har Ljusrum fått mottaga Svenska Ljuspriset, fyra år efter att Humanas äldreboende i Gävle tilldelats priset för sin nytänkande belysningslösning. Denna gång har ljussättningen av Östermalms Saluhall prisats. I tuff konkurrens utsågs projektet som vinnare i interiörkategorin, bland annat på grund av den inlevelsefulla hanteringen av ljuset som skapar atmosfär så naturlig att den verkar ha funnits där i mer än 100 år.

Svenska Ljuspriset är ett årligt pris som delas ut för att belöna ett projekt där ljus använts på ett framgångsrikt sätt för att skapa en visuell upplevelse i samspel med arkitekturen. Syftet är att uppmärksamma belysningens betydelse för människa och miljö och för att lyfta fram den höga nivån av ljusdesign i Sverige

I Östermalms Saluhall, med sitt stora kulturhistoriska värde, har Ljusrum tillsammans med projektteamet lyckats skapa en unik handelsupple­velse med en modern belysningsanläggning som håller för framtiden i en historisk miljö.

Juryns motivering: ” Forna tiders gastronomiska Mecka har återskapats, och med modern ljusteknik förmedlas en känsla av både exklusivitet och livfullhet. Genom utsökt balans mellan dagsljus och miljöljus ges lokalen ett luftigt intryck, medan armaturer med historisk anknytning skapar intimitet, orienterbarhet och struktur. Med stor omsorg gestaltas en sömlös övergång mellan rymd och småskalighet. En mästerlig hantering av ljuset skapar atmosfär så naturligt att det verkar ha funnits där i mer än 100 år.”

Vi känner oss otroligt stolta över miljön och atmosfären vi lyckades skapa trots projektets komplexitet och alla antikvariska utmaningar. Känslan när man kommer in i hallen är att ljuset är en självklar del av helheten som lyfter upplevelsen av arkitekturen och samspelet mellan människor och varor," säger Jonas Lindahl, ansvarig ljusdesigner i projektet.

På bilden från vänster till höger: Ingemar Jellve, Cowi Projektbyrån, installationssamordnare El, Sonny Svenson, Afry, Elkonsult, Carolin Fischer, Ljusrum, ljusdesigner, Jonas Lindahl, Ljusrum, ljusdesigner, Olle Henriksson, Fastighetskontoret, beställare

Ljusrum, som är ett multidisciplinärt ljusdesign- och arkitektkontor, arbetar med såväl ljus som rum och anlägger alltid ett helhetsperspektiv på sina projekt, med både människa och arkitektur i fokus.

MEDVERKANDE – ÖSTERMALMS SALUHALL, INTERIÖR:
Beställare:
Stockholms stad, Fastighetskontoret
Ljusdesign: Ljusrum, Jonas Lindahl med team
Arkitekt: Tengbom, Mark Humphreys med team
Elkonsult: Sonny Svenson Konsult (numera Afry)
Elentreprenör: K4 Elektriska