Vi ses på Business Arena i Stockholm

Vi ses på Business Arena i Stockholm

Onsdag och torsdag denna vecka träffar ni Arcona i monter nr 105 på Business Arena, Waterfront Congress Centre i Stockholm.

På onsdag kl 11:00-12:00 deltar Arconas vd Jimmy Bengtsson i en paneldiskussion om "Hotellfastigheter - tillbaka på spelplanen" och samma dag kl 13:10-13:30 pratar Jimmy om "Kostnadsutvecklingen inom byggsektorn – vad kan göras för att bryta trenden?" ett mycket hett ämne idag.

I vår monter kan du tävla om en hotellövernattning på något av hotellen vi byggt*.

Hotellfastigheter - tillbaka på spelplanen

Det byggs många hotell framförallt i storstadsregionerna, såväl nyproduktioner som ombyggnationer. Och allt fler innefattar kontors- och butiksytor. Hotellfastigheter har blivit ett hett koncept på transaktionsmarknaden. Vad driver utvecklingen?
Behövs det fler hotell? Och vad krävs av fastighetsutvecklare för att lyckas genomföra sådana projekt? Under en timmes tid kommer vi att diskutera dagens hotellmarknad och hotellfastighetsmarknad.

Moderator: Åsa Henninge, analyschef, NAI Svefa

Hans Åke Pettersson, CEO & Partner, Annordia
Clas Hjorth, Head of Corporate Finance, DTZ
Jimmy Bengtsson, vd, Arcona
Erik Selin, vd, Fastighets AB Balder
Björn Arnek, avdelningschef för Branschekonomiavdelningen, Visita
Martin Tufvesson, vice vd, AMF Fastigheter

Fördjupning A, onsdag 17 september kl. 11.00 26 plan 2

Kostnadsutvecklingen inom byggsektorn – vad kan göras för att bryta trenden?

Kostnadsutvecklingen inom byggsektorn har senaste 15 åren stadigt legat på 2-3% över kostnadsutvecklingen för KPI. Beror det på en improduktiv branschstruktur, allt ökade krav på våra byggnader eller på ökade markvärden? Vi är nu vid en punkt där intäktssidan i många lägen inte klarar kostnaderna för nyproduktion eller större renoveringsåtgärder. Debatten från forskarvärlden, byggherrar och branschorganisationer har hörts en längre tid. Detta är en betraktelse från en byggare och fastighetsutvecklare som befinner sig mitt i branschen över rådande förhållanden och vad vi ser för trender och möjligheter för framtiden.

Jimmy Bengtsson, vd Arcona

Business Arena Framtidsforum, onsdag 17 september kl. 13.10-13.30 plan 5

Vi ses!

*Hotell Arcona har byggt:

Melody Hotel på Djurgården
Hotel J i Nacka
Omena hotell på Torsgatan
Scandic Grand Central på Vasagatan
Quality Hotel Globe vid Globen
HTL på Kungsgatan
The Winery Hotel vid Järva Krog (ej färdigbyggt)