Zinko – Mullvadsberget 29  illustration: Genesta
Zinko – Mullvadsberget 29 illustration: Genesta

Arcona får fortsatt förtroende från Genesta i projekt Zinko på Södermalm

Arcona och fastighetsbolaget Genesta har slutit avtal för fortsatt samarbete i projektet Zinko, en omvandling av kontorsfastigheten Mullvadsberget 29 på Södermalm i Stockholm. Projektet omfattar cirka 15.700 kvadratmeter och de första hyresgästerna förväntas kunna flytta in i slutet av 2025. Kontraktsvolymen är på cirka 336 MSEK.

Arcona får i rollen som totalentreprenör i samverkan uppdraget att fullfölja projektet som man varit en del av sedan 2021. I de tidigare faserna har man stöttat Genesta med att identifiera utvecklingsmöjligheter för fastigheten, analysera tekniska förutsättningar, skapa kalkyler och planera genomförandet. Omvandlingen av kvarteret på Hornsgatan 122–130 har nu påbörjats och kommer att innebära en omfattande modernisering med fokus på hållbarhet, estetik och teknik. Fastigheten ska certifieras enligt BREEAM In-Use med ambitionen att uppnå den högsta nivån, Outstanding.

-Arcona är glada och stolta över att tillsammans med Genesta få fullfölja omvandlingen av Mullvadsberget 29 till Zinko. Här bevarar och värnar vi de tidstypiska arkitektoniska inslagen samtidigt som vi skapar en toppmodern, hållbar och attraktiv mötesplats både på dag- och kvällstid. Vår långvariga och goda relation med Genesta har varit avgörande för projektets framgång hittills, säger Peter Kihlman, projektchef på Arcona.

Utöver ett rejält lyft kommer renoveringen även att innefatta uppgradering av teknik i alla fem huskroppar samt tillbyggnad av två våningsplan på Hornsgatan 124. Zinko blir ett kvarter med plats för kontorshyresgäster men även butiker, gym och restauranger för att skapa ett levande gatuplan. De nya våningsplanen skapar även plats för takterrass som hyresgästerna kan njuta av.

Vid frågor kontakta

Peter Kihlman, projektchef Arcona, peter.kihlman@arcona.se, tel. 08-601 21 26

Ted Söderlund, Head of Investment Management Genesta, ted.sodelund@genesta.se, tel. 08-506 497 09

Arcona Lean Construction genomför byggentreprenader i nära samverkan med kunder och leverantörer. Metoden Lean Construction säkerställer effektivitet och kvalitet. Med tidig samverkan och långsiktiga relationer läggs fokus på maximalt kundvärde.
Arcona Projektutveckling arbetar med utveckling och förädling av fastigheter. Vi hjälper fastighetsägare att höja värdet på sina fastigheter genom att identifiera potentialer och genomföra utvecklingsprojekt.
BSK Arkitekter och Exengo Installationskonsult ingår som strategiska kompetenser i koncernen.
2023 omsatte Arconakoncernen 1,5 miljarder SEK.