Illustration: Strategisk Arkitektur / Genesta

Arcona renoverar och bygger om Svea Artilleri vid Stockholms Stadion

Arcona har fått i uppdrag av Genesta att utföra en total ombyggnad och renovering av fastigheten Svea Artilleri på Lidingövägen i Stockholm. Projektet är en totalentreprenad i samverkan och kontraktet har ett värde på 219 MSEK. Arbetet startar i maj 2020 och pågår fram till maj 2022.

Omvandlingen av de befintliga lokalerna kommer att göra Svea Artilleri till en modern kontorsfastighet på 12.800 kvm LOA med bland annat nya tekniska system och flexibla rumslösningar. Genesta förvärvade fastigheten under 2018 och Arcona har varit behjälplig med såväl förvärv och förstudie som utredningar och projektering.

– Svea Artilleri är en fantastisk kontorsbyggnad med ett utmärkt läge. Nu ser vi fram mot att göra den ännu bättre tillsammans med Arcona, säger Ted Söderlund, Genestas Head of Investment Manager.

– Det känns så kul att äntligen starta produktionen av detta fina projekt efter nästan två års arbete med förstudier, utredningar och projektering. Det är ett riktigt bra samverkansprojekt tillsammans med Genesta som vi samarbetat kring ända sedan förvärvet av fastigheten och nu ska det bli spännande att få se detta projekt växa fram, säger Ricard Heindow, projektchef på Arcona.

Vid frågor kontakta
Ricard Heindow, projektchef Arcona, ricard.heindow@arcona.se, tel. 08-510 022 48
Ted Söderlund, Head of Investment Management Genesta, ted.soderlund@genesta.se, tel 08-506 497 09

Arcona Projektutveckling arbetar med utveckling och förädling av fastigheter. Vi hjälper fastighetsägare att höja värdet på sina fastigheter genom att identifiera potentialer och genomföra utvecklingsprojekt.
BSK Arkitekter och Exengo Installationskonsult ingår som strategiska kompetenser i koncernen.
2019 omsatte Arconakoncernen ca 2 miljarder SEK.