Arcona vinner på smartare logistik

Arcona Lean Construction har inlett ett långsiktigt samarbete med logistikföretaget Servistik. Den nya logistiklösningen förväntas ge många effektivitetsvinster och kvalitetsmässiga fördelar. Servistik tillsammans med Arcona planerar nu att även analysera de ekonomiska vinningarna för hela byggprojekt och därigenom utveckla lösningen ytterligare.

-       Vi valde att utveckla vårt initiala testsamarbete med Servistik som är logistikexperter inom främst tillverkningsindustrin. De kommer med nya infallsvinklar på byggindustrins utmaningar och jag är övertygad om att vi tillsammans kommer att kunna hitta marknadens bästa logistiklösning, säger Johan Danielsson, inköpschef på Arcona.

Med den nya logistiktjänsten samlas allt material till byggarbetsplatsen i en distributionscentral utanför Stockholm. Där paketeras hela dagsbehovet som sedan transporteras till arbetsplatsen mitt inne i city.

-       Fördelarna med samordnade körningar är många. Vi slipper lösa svåra lagringsproblem på byggarbetsplatserna. Vi undviker också det kaos som kan inträffa när många transporter anländer samtidigt.  Dessutom innebär det att mindre tung trafik trafikerar Stockholms innerstad, säger Anders Rauge, Arconas projektchef på Klaraporten som använder Servistiks webbaserade logistiktjänst.

Vid leveransen ser Servistiks personal till att placera materialet till anvisad plats.

-       Genom att låta Servistiks personal sköta hanteringen av allt material kan byggnadsarbetarna helt koncentrera sig på att bygga, vilket är det de är bäst på. Vi ser också ekonomiska fördelar i att inköpen effektiveras. Därtill får vi ett mindre svinn, säger Johan Danielsson.

Just-in-time-leveranser ger inte bara bättre kontroll och arbetsflöde. Renare arbetsplatser ger sundare arbetsmiljö och ökad leveranskvalitet. Dock kräver det en mer proaktiv planering från samtliga inblandade parter.

-       Vår målsättning är att alla våra projekt ska omfattas av den nya logistiklösningen. Men vi är medvetna om att ”nytänk” och förändringar i alla led kan ta tid. Därför planerar vi tillsammans med Servistik att låta examensarbetare från Linköpings universitet analysera de ekonomiska vinningarna. Det tror vi kommer att öka incitamentet för att använda vår lösning, avslutar Anders Rauge.

Johan Danielsson, inköpschef, Tel: 08-601 21 00, E-post johan.danielsson@arcona.se

Anders Rauge, projektchef, Tel: 08-601 21 00, E-post: anders.rauge@arcona.se

Arcona är ett Stockholmsbaserat företag som bygger och utvecklar fastigheter i Stockholm och Mälardalen. Verksamheten är organiserad i tre affärsområden. Arcona Lean Construction projekterar och bygger i nära samarbete med både kunder och leverantörer enligt metoden Lean Construction. Metoden innebär att man – med en djup förståelse för kundens verksamhet - från tidiga skeden kan ta ett helhetsansvar för projektet och genomföra det på ett effektivt sätt. Arcona Concept arbetar med fastighetsutveckling, både i egen regi, med partners och som konsulter. Arcona Living utvecklar och genomför bostadsprojekt från idé till slutförsäljning.
BSK Arkitekter och Exengo Installationskonsult ingår också som strategiska resurser i koncernen.
Arconakoncernen omsatte ca 700 MSEK under 2010.