​Arctic Business Incubator med och startar Nordens första Rymdinkubator

Fredagen den 18 december invigs ESA-BIC Sweden, och blir startskottet till den första rymdinkubatorn i Norden. ESA-BIC Sweden är en satsning för hela Sverige som ska skapa nya bolag, startups, med rymdtekniska lösningar på problem både på jorden och i rymden.

Huvudman gentemot ESA är Arctic Business Incubator i Luleå som tillsammans med Uppsala Innovation Centre och Innovatum i Trollhättan skall stödja 40 startups över en 5-årsperiod. Dessa startup bolag kommer förutom rådgivning, tillgång till industri- och ESA experter och allt som en inkubator erbjuder, erhålla 50 000 Euro för utveckling av nya produkter och tjänster. I nuläget finns det totalt elva rymdinkubatorer (ESA BICs) inom ESAs medlemsländer.

Initiativet till ESA-BIC Sweden togs av Rymdstyrelsen (SNSB) och ESA samt att inkubatorer från Sveriges tre rymdregioner gick samman för att utföra detta. ESA-BIC Sweden stöds även av ALMI Företagspartner Nord, Väst och Uppsala samt Vinnova.

Vid invigningen som sker i Stockholms Gamla Observatorium medverkar ESA:s generaldirektör Jan Wörner, högskole- och forskningsminister Helene Hellmark Knutsson, ESA:s Tekniske Direktör och Chef för ESTEC Franco Ongaro, rymdstyrelsens ordförande Peter Egardt och generaldirektör Olle Norberg, samt Jens Lundström VD för ABI och tillika ansvarig för ESA-BIC Sweden.

- Det är fantastiskt spännande få vara med och skapa Sveriges första startupsatsning för rymden. Vi har en mycket spännande utveckling i vår region inom rymdsektorn och detta ligger med rymdsatsningar i regionen och den forskning och utbildning som Luleå Tekniska Universitet bedriver, säger Jens Lundström vd ABI.

- Att vara med i denna satsning tycker vi är en viktig prioritering då vi ser ett växande affärsområde som tror kan ge bra affärsidéer för framtiden, säger Niklas Jonsson VD ALMI Företagspartner Nord.

- Det finns mycket kunskap och intressant teknik som applicerats inom rymden som nu kan komma till nytta på marken. Vi ser även att bolag ut ESA-BIC Sweden kan vara attraktiva arbetsgivare för våra studenter, säger Jonas Ekman professor och prefekt för Institutionen för system– och rymdteknik (SRT) vid Luleå Tekniska Universitet.

För mer information:

Sarah Gotthold, Informationsansvarig ABI
E-post: sarah.gotthold@abi.se

Niklas Jonsson, VD ALMI Nord
Mobil: 070-535 13 75
niklas.jonsson@almi.se

Johan Marcopoulos, Informationsansvarig, Rymdstyrelsen
Tel: 08-40 90 77 88
E-post: johan.marcopoulos@snsb.se

Om ESA-BIC Sweden, Sveriges rymdinkubator
Rymdinkubatorn ESA-BIC Swedens huvudman gentemot ESA är Arctic Business Incubator i Luleå som tillsammans med Uppsala Innovation Centre och Innovatum i Trollhättan och dess partners under en inledande femårsperiod räknar med 40 nya startups inom rymdteknik. Satsningen finansieras av ESA och Almi Företagspartner i de aktuella regionerna samt Rymdstyrelsen och Vinnova. Maximalt belopp som delas ut per startup är 50 000 euro. Stödet får endast användas till licenser, patentskrivning, prototyper, produktutveckling, för validering i testbäddar och liknande. Ansökningshandlingar och utlysningar kommer finnas på esa-bic.se och ansökningar kan lämnas in dygnet runt, året om.

www.esa-bic.se

info@esa-bic.se

Om Rymdstyrelsen
Rymdstyrelsen är förvaltningsmyndighet för svensk rymd- och fjärranalysverksamhet, särskilt för forskning och utveckling. Myndigheten har ansvar för all statligt finansierad nationell och internationell rymdverksamhet och är kontaktorgan för internationellt rymdsamarbete.

www.rymdstyrelsen.se

Om Arctic Business Incubator
ABI verkar i regionen Skellefteå till Kiruna med att stödja skapandet av nya innovativa tillväxtföretag. ABI finns med personal i Luleå, Skellefteå och Kiruna och jobbar med bolag och innovatörer i hela regionen.

www.abi.se