Seriös skolsatsning på e-sport!

15 elever på gymnasieskolan Knut Hahn i Ronneby kommer att få gå en valbar e-sportskurs. Initiativtagare är Counter strike-profilen Tommy ”Potti” Ingemarsson som tidigare varit med och tagit fram lägerverksamhet inom e-sport.

Efter att ha varit med och startat upp Area 08 som gjort e-sportsläger har Tommy Ingemarsson, som har 10 VM-titlar i Counter-Strike och var med och grundade Ninjas in Pyjamas, gått över till att arbeta med mera långvariga pedagogiska projekt inom e-sport. Via det nystartade företaget Area Academy har fokus lagts på e-sportsutbildningar för skolor och ungdomsverksamhet. Drivkraften har varit synandet av de e-sportssatsningar inom skola som finns idag, som Tommy inte tycker håller måttet. Med en bakgrund som en av världens absolut bästa Counter-Strikespelare anser han att en kunskap och erfarenhet från e-sport på professionell nivå behövs för att en utbildningssatsning ska kunna leverera det som behövs.

Det första steget mot detta har nu tagits i samarbete med gymnasieskolan Knut Hahn i Ronneby, där initiativtagarna Martin Johansson och Mathias Nilsson tillsammans med Tommy och företaget Area Academy under det senaste halvåret har arbetat fram en valbar e-sportskurs i samråd med experter från proffsscenen inom Counter-Strike. Innehållet bygger på proffsens träningsmetoder och “kommer handla [mycket] om det mentala och om näringslära, samt hur du sover och motionerar på rätt sätt”, säger Mathias Nilsson. Av de ungefär 150 eleverna som kunde söka kursen var nästan hälften intresserade.

En stor del av satsningen ligger på att ge nytändning till hemmasittare och elever som inte fungerar i skolvärlden. Mathias Nilsson var själv en av dessa elever under sin gymnasietid och arbetar nu för att realisera en av sina ungdomsdrömmar, att få utvecklas och utbildas igenom datorspel, genom projektet.

• beslutsfattare
  • datorspel