AkzoNobels tidigare dotterbolag Permascand till Åre Kapitalmarknadsdagar

AkzoNobels tidigare dotterbolag Permascand till Åre Kapitalmarknadsdagar

De senaste 20 åren har Permascand varit ett helägt dotterbolag inom AkzoNobel koncernen. Mittkapital och Inlandsinnovation har investerat i Permascand och är delägare tillsammans med tre personer i företagsledningen sedan november 2012. Permascand drivs nu av den nya ägargruppen och har en stark position på världsmarknaden för elektroder och elektrodbeläggningar. Företaget har 130 anställda.

I Norden har företaget också en framträdande roll på marknaden för bearbetning av titan och andra höghållfasta material för applikationer inom processindustri, offshore samt marina tillämpningar. Drygt 95 % av produkterna levereras till marknader utanför Sverige, främst Europa och Sydamerika.

Permascand representeras under Åre Kapitalmarknadsdagar av bolagets verkställande direktör Fredrik Herlitz.

Investeringen innebär en nysatsning som är positiv för tillväxten och sysselsättningen. Den nya ägarkonstellationen ger dessutom goda förutsättningar för att skapa tillväxt.

‒ Verkstadsindustrin är ett område vi prioriterar och vi ser en framtidspotential i en stark norrländsk verkstadsindustri, säger Susanne Olofsson, Mittkapitals vd.