Kan en digital livscoach göra dig lycklig?

Kan en digital livscoach göra dig lycklig?

Remente är en svensk app som är utvecklad för att skapa mentalt välbefinnande för personer och organisationer. Appen har laddats ner över 1 miljon gånger och är skapad för att hjälpa människor att planera sina liv och nå sina utsatta mål. Idén bakom Remente föddes efter att entreprenören David Brudö varit nära att gå in i väggen till följd av stressen från arbetet och obalans i livet.

I Sverige finns flera startups som fokuserar på frågan om våra mobiler också kan användas till att göra oss till gladare och mer harmoniska människor. Och inte bara stressa oss.

Remente är ett göteborgsbaserat bolag med vd:n David Brudö som har en bakgrund som medgrundare av e-handelssajten Fyndiq, och har drivit resesajten Destly tillsammans med sin fru. Han vet hur det känns att vara på väg att bli utbränd.

– Jag sprang ett mentalt maraton varje dag. Det sista i mitt huvud om kvällen och det första varje morgon var ångest och oro kring jobbet. Känslan av att om vi inte får in pengar inom en månad så får vi lägga ned, det är en extrem press man lever under. Men ur sammanbrottet föddes också idén till det som idag är Remente, säger David Brudö.

Under Åre Business Forum den 27-29 mars kommer David Brudö att berätta om hur den topprankade appen kan användas av privatpersoner som vill hitta balansen i livet eller av företag som vill hjälpa de anställda att må bättre och prestera mer.

Bakom bolaget står, förutom David Brudö, bland andra psykologen Nils Eék, "minnesatleten" och föreläsaren Idriz Zogaj, entreprenören Niklas Forser, mentala tränaren Kjell Enhager samt Saltside-medgrundaren och Skype-veteranen Anders Hallin.

Tidigt såg grundarna en stor potential i marknader som USA, Storbritannien och Australien och behövde få in rörelsekapital för att kunna satsa på marknadsföring i dessa länder.

– Vi hade tidigare bara växt organiskt, och det var när vi ville ta nästa steg i vår internationella satsning som vi kom i kontakt med Exportkreditnämnden, EKN, säger David Brudö och fortsätter:

– Utan EKN hade vi aldrig fått bankfinansieringen som vi behöver för att fortsätta växa globalt. Från första kontakt har EKN visat stor flexibilitet och vilja att sy ihop affären. Det som verkligen slår mig är vilken möjlighet EKN:s lösning innebär för oss och andra startups. Med finansieringen på plats går det mycket snabbare att få trycka på knappen och kunna uppfylla sin internationella potential.

Klicka här för att komma direkt till anmälan.
Mer information om program och praktisk information.

Åre Business Forum är en arena med många spännande möten i en fantastisk miljö på Copperhill Mountain Lodge i Åre. Det är Nordens motsvarighet till World Economic Forum i Davos och här möts de främsta entreprenörerna och de mest aktuella bolagen med fokus på affärer, investeringar och nya kontakter. På plats finns ägare, koncernledningar, viktiga nationella aktörer, de bästa tillväxtbolagen i Norden samt några av våra främsta politiker.