Pär Nuder - profil inom näringsliv och politik till Åre Kapitalmarknadsdagar 26-27 mars 2015

Pär Nuder är bland annat styrelseordförande i Tredje AP- fonden, rådgivare till Sveriges största private equityfond EQT och Senior rådgivare till Madeleine Albrights globala strategifirma Albright Stonebridge Group. Till hans CV kan även läggas posten som Sveriges finansminister, samordningsminister och statssekreterare till Göran Persson.

Nuder befann sig i navet av svensk toppolitik i närmare 30 år och valde sedan år 2009 att gå till näringslivet. Han har tidigare varit gästföreläsare vid Harvard University och nu kommer han till Åre Kapitalmarknadsdagar! Expert på Sveriges roll i en globaliserad värld och den stekheta frågan - hur det fungerar att gå från politiken till näringslivet, och från offentlig sektor till privat? samt hur dessa världar skiljer sig åt och vad som är roligast?

Pär är nu aktiv i näringslivet och utsåg nyligen som jurymedlem, vinnarna i Entreprenur of the Year, där grundarna till Klarna: Sebastian Siemiatkowski, Victor Jakobsson och Niklas Adalberth vann. Klarna har utvecklat betalningslösningar för e-handelsbranschen, där konsumenten får varan först och betalar i efterhand.

Nuder har deltagit under Åre Kapitalmarknadsdagar flera gånger, men den mest minnesvärda resan är nog från våren 2010, när han tvingades kryssa under, över och mellan vulkanaskemolnen från Island, för att ta sig till och från Åre.