Rapunzel of Sweden - Ida Backlund - en prinsessa - en saga - ett unikt recept på framgång

Det har hänt mycket på ett enda år. Ida Backlund är nu delägare i 4 st företag varav det ena "Rapunzel " har gått från 20 st anställda till 30. Hon har utvecklat nya produkter varav en helt egen hårvårdserie, och mirakelfiber för tunnhåriga. Dessutom håller hon på att bygga nya lokaler, och har startat en egen stiftelse där hon samlar in pengar för de som drabbats av bröstcancer.

Ursprungssagan handlar om en prinsessa, Rapunzel, som blir instängd i ett högt torn av en elak trollpacka. Tornet har inga dörrar utan bara ett enda fönster högt ovan marken. Varje gång trollpackan vill komma upp till Rapunzel säger hon "Rapunzel här jag står, släpp ner ditt långa hår". Det kom sig av att Rapunzel hade väldigt långt hår, och detta släppte hon ner till trollpackan som då klättrade upp.

En dag kom en prins förbi och hörde vad trollpackan sade för att komma upp i tornet. På kvällen gjorde prinsen samma sak och klättrade upp till Rapunzel. De två blev kära och skulle smita iväg, men trollpackan fick reda på vad som höll på att hända och klippte av Rapunzels hår och förvisade henne till en avlägsen stuga. När prinsen så kom nästa gång blev han överraskad av att se trollpackan och hoppade ner från tornet, och han fick ögonen utstuckna av törnar. Flera år senare fann han Rapunzel och återfick synen och så levde de lyckliga i alla sina dagar.

Ida Backlund, 28 år, är företagare, mamma, visionär och drömmare, och hoppas kunna inspirera andra genom att berätta sin egna saga.

- Att lyssna till framgångsrika entreprenörer, är ett av de främsta framgångsrecepten för att andra entreprenörer och företagare ska utvecklas och skapa tillväxt. Vi är fantastiskt glada att Ida prioriterar Åre Kapitalmarknadsdagar, Nationalarenan för Kapital och Finansiering och berättar om sina erfarenheter, Jens Edlund, partner Deloitte, initiativtagare till Åre Kapitalmarknadsdagar.