Tom Johnstone, Investor och Andreas Regnell, Vattenfall kommer till Åre Business Forum

Tom Johnstone är styrelseordförande Husqvarna, ledamot i Volvo Cars och Investors styrelse. Andreas Regnell är chef för strategic development på Vattenfall Group, och de är båda industriella rådgivare till Northvolt som kommer etablera den omtalade batterifabriken i Sverige. De kommer till Åre Business Forum 29-31 mars för att delta i samtal om Nordens största industrisatsning i mordern tid.

Tom Johnstone har lång och gediigen erfarenhet av bilindustrin. 2014 lämnade han SKF efter 38 år där han bl.a. varit VD och koncernchef. Bland Toms förtroendeuppdrag finns styrelseuppdrag inom British-Swedish Chamber of Commerce och Wärtsilä Corporation.

Andreas Regnell har många års erfarenhet inom energisektorn och är sedan 2015 chef för strategic development på Vattenfall Group, dessförinnan var han Vattenfalls chef för Strategy and Sustainability. Andreas har tidigare varit senior partner och managing director på BCG i Norden, där han arbetade över 15 år.

Peter Carlsson, vd och medgrundare av Northvolt AB, har nyligen lanserat sin plan på att bygga Europas största batterifabrik. En sådan batterifabrik kommer påskynda övergången från användandet av fossila bränslen till förnybar energi inom exempelvis transportsektorn. Satsningen är en av de största industrisatsningarna i modern tid och innebär stora möjligheter för Sverige både vad gäller nya arbetstillfällen men också vad gäller att bygga upp ett nytt europeiskt ekosystem av kompetens och nya innovationer och företag inom batteri- och energilagringssektorn. Regeringen har satt upp ett mål om att Sverige ska vara koldioxidneutralt till år 2045 och Northvolt menar att batterier är nyckeln till ett sådant mål.

Är satsningen realistisk? Hur kan regeringen verka för att projektet kan bli verklighet? Har Sverige kompetensen som behövs för att detta ska bli verklighet? Dessa och andra frågor kommer diskuteras i ett samtal där Närings- och innovationsminister Mikael Damberg, Peter Carlsson, vd för Northvolt deltar tillsammans med Northvolts industriella rådgivare Tom Johnston (ordförande i Husqvarna och ledamot i Investors styrelse m.m.) och Andreas Regnell (chef, strategic development, Vattenfall Group).

”Sverige har en unik möjlighet att leda utvecklingen av en industrisektor som på allvar möjliggör övergången till förnybara energikällor. Det berör både transportsektorn, energilagring och andra delar av svensk och europeisk industri. Genom att bygga Europas största batterifabrik påskyndar vi utvecklingen mot ett koldioxidneutralt samhälle. Det här projektet är ambitiöst men vi har en solid plan på plats. Vi är oerhört glada över det stöd vi redan fått och vi hoppas på fortsatt stark support från såväl det offentliga Sverige som från näringslivet. Jag ser fram emot att prata med Damberg om våra planer när vi ses i Åre”, säger Peter Carlsson, vd Northvolt.

Klicka här om du vill läsa mer om Åre Business Forum 29-31 mars.