Topp-rankad VD och koncernchef till Åre Kapitalmarknadsdagar 26-27 mars 2015

Topp-rankad VD och koncernchef till Åre Kapitalmarknadsdagar 26-27 mars 2015

Peter Wågström, VD och koncernchef NCC kommer till Åre 26-27 mars 2015. NCC är ett av de ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretagen i norra Europa med en omsättning på 57 Mdr och 18 000 anställda. En av de tongivande bostadsbyggarna i landet vid sidan av bland andra Skanska, JM och Peab. Peter har nyligen rankats som en av de bästa bygg- och fastighetsdirektörerna i Sverige.

NCC, Nordic Construction Company, bildades 1988 i samband med en fusion mellan JCC och ABV. År 1991 gick Nordstjernan AB och NCC samman och NCC-aktien började handlas på Stockholms fondbörs. År 1997 fusionerades Siab och NCC. Verksamheten har sedan dess bedrivits under namnet NCC. Huvudägare är Nordstjernan AB.

NCC Aktiebolag är ett bygg- och fastighetsföretag. NCC:s huvudsakliga verksamhet bedrivs i Norden, men bolaget har även verksamhet i  Tyskland och Baltikum. Koncernkontoret återfinns i  Solna. Tomas Billing är styrelseordförande i NCC-koncernen. Den 13 april 2011 tillträdde Peter Wågström tjänsten som VD och koncernchef, efter Olle Ehrlén som tillträdde tjänsten den 12 februari 2007

Peter Wågström ingår i Dagens Industris Bostadsråd som nyligen lämnade förslag till Sveriges nya Regering. DI:s Bostadsråd tycker man borde slopa flyttskatterna, stimulera bostadsbyggande med ändrat bolånetak och ta bort kommunernas planmonopol för att lösa bostadskrisen. När Di:s Bostadsråd samlades efter regeringsskiftet har ny bostadsstatistik nyligen överraskat med fortsatt starka prisuppgångar, framför allt i storstäderna. Priserna väntas fortsätta uppåt även under nästa år enligt Di:s Bostadsråd som består av chefsekonomerna Annika Winsth, Nordea, Anna Felländer, Swedbank, och Tor Borg, SBAB. I rådet ingår även fastighetsprofessor Hans Lind, KTH, börsbolaget NCC:s vd Peter Wågström och Günther Mårder, sparekonom på Nordnet.

- Prisutvecklingen i Sverige i genomsnitt kanske blir oförändrad under 2015. Men i Stockholm finns ett så pass stort tryck, det finns inte en chans att vi kan bygga i kapp efterfrågan. Där fortsätter priserna uppåt”, säger Peter Wågström, NCC.

NCC:s vd Peter Wågström skulle gärna se en uppluckring av hyresregleringen.

- I Danmark finns en intressant modell där äldre fastigheter omfattas av den gamla hyresregleringen, men vid nybyggen är det fri hyressättning. Det ökar möjligheterna att bygga hyresbostäder”, säger han och pekar också på bristen på bra mark.

Bostadsrådet varnar också för att skärpta amorteringskrav kan slå snett om man inte går varsamt fram.

- Amorteringsförslaget skapar en ny inlåsningseffekt. Människor sitter då hellre kvar i sin bostad än att riskera tuffare krav på sina nya krediter”, säger Peter Wågström.

- Ska vi ha kvar ett bolånetak kan man inte bara damma på med amorteringskrav. Vi måste få en marknad som fungerar, där är rörligheten en viktig parameter.