IOGT-NTO väljer ÅRE för sin kongress – orten i Sverige med flest utskänkningstillstånd per capita

Från 28 juni – 3 juli träffas ca 1200 personer med anknytning till nykterhetsorganisationen IOGT-NTO i ÅRE för sin kongress som genomförs vartannat år.

Kongressen hålls i ÅRE och behandlar alkoholfrågor inför den kommande politikerveckan i Almedalen på Gotland. Tre olika delar av organisationen finns på plats: IOGT-NTO, Junis (IOGT-NTO Juniorförbundet) och UNF (Ungdomsförbundet).

Invigningen sker på onsdag kväll utanför Tott Hotell med utsikt utöver Åresjön och dalgången av fd vice stadsminister Margareta Winberg och förväntas locka 600 deltagare.

- ÅRE har förutsättningar att ta hand om stora möten eftersom byn är liten och kompakt med korta avstånd. Det finns boenden i olika typer och prisklasser och konferenslokaler där våra medlemmar får plats, säger Björn Karlsson, ordförande i kongressbestyrelsen inom IOGT-NTO.

- I Åre Kommun finns en nykterhetsidé och vi har mött positivt mottagande och bra service hos Åre Kommun och företag på orten, fortsätter Björn.

- Den vackra fjällnaturen ger fina möjligheter för våra ungdomar och medföljande familjer att uppleva ett fjälläventyr på sommaren. Mellan seminarium och förhandlingar finns tid att prova på bla vandring på Åreskutan med matlagning över öppen eld, cykling, fiske och forsränning, avslutar Björn.

Ett lokalt kongressbolag ”Endeavour Congress & Conference” har tillsammans med en liten lokal arbetsgrupp arbetat med att få kongressen till Åre sedan hösten 2008. De har bla medverkat för att marknadsföra ”Äventyr i Åre” på förra kongressen Göteborg 2009.

- Att en organisation som IOGT-NTO väljer ÅRE innebär väldigt mycket för näringen. Förutom direkta effekter i beläggning på våra hotell och boendeanläggningar med ca 5000 gästnätter ger ett möte som detta ringar på vattnet för handel i butiker, restauranger och taxibolagen, säger Lars-Börje Eriksson, VD på ÅRE Destination AB.

För mer information kontakta:

Malin Steffensen, ÅRE Convention Bureau, Destination ÅRE, tel 070-208 8048

Christer Svenson, Endeavour Congress & Conference, 070-577 17 80