Valprofessor Sören Holmberg på Arena Göteborg

Sören Holmberg, statsvetarprofessor och nestor inom svensk valforskning, är måndag 25 augusti höstens första huvudperson på Arena Göteborg. Han är sedan 1991 verksam vid Göteborgs universitet, där han koncentrerat sin forskning till valprocessen och rollen den spelar i en representativ demokrati. Stor tonvikt har av Sören och hans forskarkolleger i Göteborg lagts på att kartlägga och analysera väljarnas beteende och opinionsbildningen.

Sören Holmberg var en av grundarna av SOM-institutet och är sedan starten 1986 en av dess ledare. Holmberg är återkommande expertkommentator i TV vid till exempel riksdagsval. Han har publicerat ett 100-tal rapporter, 25 SOM-volymer och 43 böcker. Holmbergs senaste projekt är The Quality of Government Institute (QoG), som han startade vid Göteborgs universitet år 2004 tillsammans med Bo Rothstein.

I höstens superval 14 september, skall göteborgarna förutom att rösta på riks,- region- och kommunnivå, även säga ja eller nej till fortsatt trängselskatt. Därför kommer det att bli mycket intressant få ta del av Sörens kunskap och erfarenheter. Få svenskar vet mer i detta ämne än han.

Arenakvällen måndag 25 augusti kl 17.30 som vanligt på ETT, Avenyn 1, Göteborg. Pernilla Warberg intervjuar. Anmäl dig via bokningslänken HÄR.