Virtuell verklighet - en helt ny värld kommer in i ditt hem

Först kom datorn och tv-spelet in i hemmet och vardagen. Sen kom internet som har förändrat människors förhållningssätt till information och kommunikation i grunden. Nu är en ny värld på väg in i våra hem; den virtuella världen. Framöver kommer vi inte behöva resa till platser för att uppleva dem, vi kommer kunna göra det virtuellt och upplevelsen kommer bli minst lika bra som verkligheten.

Oculus VR, företaget som lagt grunden för Virtual Reality tekniken, köptes nyligen av Facebook för $2 miljarder dollar. Bolag som Google och Samsung har lanserat nästa steg i den mobila utvecklingen – ”smarta” glasögon. Med dessa båda produkter kommer människor kunna uppleva en virtuell värld i sitt eget hem.

Ett företag som är i framkant och redan har utvecklat en virtuell värld för sina produkter är det svenska villahissföretaget Aritco. På sin hemsida har de sedan en tid tillbaka redan en 3D konfigurator där man kan bygga sin egen hiss. För att man som privatperson verkligen ska kunna uppleva hur det är att ha hiss hemma har Aritco nu också börjat använda Oculus utvecklar-kit för att skapa ett virtuellt hem med villahiss.

Ligger du i teknikens framkant och redan har glasögonen Oculus Rift kan du själv besöka den virtuella världen via homeliftstudio.com/aritcovr . Eller besök gärna Aritcos showroom i Stockholm där det finns både virtuella och verkliga villahissar.

Testa Aritcos3D-konfigurator, Augmented Reality och Virtual Reality på homeliftstudio.com

Läs mer om hur Oculus utvecklades på oculus.com

• virtuella världen
  • virtuella