Light Houses – ung nordisk arkitektur

15 oktober 2013 – 16 februari 2014

Light Houses presenterar 32 svenska, norska och finska arkitektkontor. Genom varsitt föremål förmedlar de sina idéer om vad arkitektur kan vara. Utställningen speglar många av de sociala, ekonomiska och miljömässiga utmaningar som hela arkitektkåren står inför just nu.

Light Houses är en uppdaterad version av den samnordiska utställning som gjordes för Arkitekturbiennalen i Venedig 2012. Utgångspunkten då var både 50-årsjubileet av Sverre Fehns nordiska paviljong i Venedig och biennalens allmänna tema ”common ground”. Urvalet av medverkande kontor gjordes av ansvarig curator Peter MacKeith, professor i arkitektur vid Sam Fox School of Design & Visual Arts, St.Louis, Missouri.

— Med Light Houses vill vi låta allmänheten ta del av dagens utvecklingen inom arkitekturområdet.  Det är 32 arkitektkontor och 32 tankar om vad arkitektur kan vara. Vår förhoppning är utställningen ger våra besökare inspiration och nya insikter, säger Veronica Hejdelind, publik chef, Arkitektur- och designcentrum.

Utställningen är producerad av Finlands arkitekturmuseum, som det samnordiska bidraget till Venedig biennalen 2012. Light Houses är curerad av Peter MacKeith, professor i arkitektur vid Sam Fox School of Design & Visual Arts, Washington University i St.Louis, Missouri.

UTSTÄLLANDE ARKITEKTER
ALA Architects, Anttinen Oiva Architects, Avanto Architects, Lundén Wikar Österlund, Hollmen Reuter Sandman, JKMM, K2S Architects, Lassila Hirvilammi architects, NOW, Sanaksenaho Architects, Verstas Architects, Atelier Oslo, Brendeland & Kristoffersen Arkitekter AS; Fantastic Norway; Haugen/Zohar Architects, Helen & Hard, Jarmund Vigsnæs Arkitekter, MANTHEY KUL, Reiulf Ramstad Arkitekter; Rintala Eggertson Arkitekter, SPACE GROUP, TYIN Tegnestue, Arkitektstudio Widjedal Racki, Elding Oscarson, General architecture, happyspace, In praise of Shadows arkitektur, Kjellander + Sjöberg Architects, Marge Arkitekter, Nordmark & Nordmark, petra gipp arkitektur, THAM & VIDEGÅRD, (nod) COMBINE.

ARKITEKTUR NU/STOCKHOLM – en app om samtida arkitektur
I samband med utställningens öppnande lanserar vi appen Arkitektur Nu/Stockholm. Den uppmuntrar besökaren att uppleva arkitektur i skala 1:1 - på stan, i verkligheten. Appen innehåller 40 av de senaste fem årens mest omtalade byggnadsprojekt i Stockholm presenterade med text och bild. Appen finns för I-phone, Android och I-pad. Den kan laddas ned från App-store och Play-store från och med 15 oktober. Den finns också tillgänglig på vår hemsida http://arkitekturnustockholm.arkdes.se/sv.

Appen är en del av Arkitektur- och designcentrums arbete med att nå fler och arbeta med samtidsfrågor som rör vår byggda och formgivna miljö. Arkitektur Nu/Stockholm är den första av en större satsning på digitala verktyg för kunskapsspridning. Vår ambition är att utöka Arkitektur Nu med flera städer under 2014. Under nästa år kommer vi också släppa en app om Ralph Erskine med anledning av att han skulle fyllt 100 år 2014.

• venedigbiennalen
  • konst
  • form

Arkitekturmuseet delar entré med Moderna Museet.

Öppettider

Utställningar: