Ny utställning: Reprogramming the City – nya möjligheter för staden

Visas 18 juni – 30 augusti

Pressvisning: 17 juni kl. 13.00 (OBS NY TID)
O.S.A. maria.ostman@arkdes.se

I sommar visar ArkDes Reprogramming the City, en utställning som handlar om hur våra städer
kan bli smartare och mer hållbara. Genom att hacka stadens funktioner och använda befintliga strukturer och ytor skapas nya möjligheter. Tänk om du kunde få ljusterapi medan du väntar på bussen eller om närodlat var lika med en grönsaksodling i tunnelbanan? Vad händer när det urbana landskapet utvecklas av och med stadens medborgare? Under utställningsperioden kommer det vara möjligt för medborgarna att bidra med nya idéer för staden och närmiljön.

Utställningen bygger på ett globalt koncept skapat av den amerikanske urbanstrategen Scott Burnham och är utvecklad av ArkDes i samarbete med svenska arkitekter, designer och stadsplanerare. Utställningen visar ett fyrtiotal projekt som alla utforskar hur det går att hacka stadens utformning och funktioner. Idén kommer från en övertygelse om att staden är full av outnyttjade möjligheter, som med idérikedom och initiativkraft kan omvandlas till konkreta lösningar baserade på den redan existerande miljön.

”Städer innehåller många outnyttjade resurser och möjligheter. Syftet är att visa olika sätt
att omprogrammera staden, för att visa hur design och arkitektur kan bidra till att lösa utmaningar genom att använda det som redan finns” säger Karin Åberg Waern, tf. publik chef på ArkDes.

”Genom att göra mer av stadens redan befintliga strukturer kan vi skapa en bättre urban framtid
i Sverige och samtidigt förbättra stadens funktioner. Varför skulle ett utrymme i staden bara
göra en sak, när det går att använda den till något mer som dessutom kan förbättra livskvalitén
för invånarna?” säger Scott Burnham, urbanstrateg och curator för utställningen.

Insektsfarm och simma till jobbet
Utställningen Reprogramming the City levandegör lösningar på de utmaningar som samhället
står inför. Bland de kreativa projekten märks bland annat Lido Line i London som vill erbjuda invånarna möjlighet att simma till jobbet i Regents Canal. I utställningen kan du även uppleva en prototyp av Belatchew Arkitekters ’Buzz Building’ – en urban insektsfarm som kan göra
Stockholm självförsörjande på protein.

Exempel från utställningen:

Insektsfarmen Buzzbuilding
År 2018 beräknas Stockholm stad ha 940 700 invånare. För att producera protein motsvarande
Stockholmarnas köttkonsumtion krävs det ca 500 000 m2 odlingsyta, en yta som skulle kunna
uppnås ifall Stockholms rondeller omvandlades till insektsodlingar. Belatchew Arkitekters studio Belatchew Labs presenterar InsectCity och insektsfarmen BuzzBuilding, en möjlighet att göra
Stockholm självförsörjande på protein.

Ljusterapi i väntan på bussen
Människans välbefinnande och hälsa är beroende av ljus även under den mörka årstiden. Umeå Energi erbjöd ljusterapi från speciella lysrör i 30 busskurer runt om i staden. Lysrören satt på busskurens ena gavel, där det brukar sitta reklamskyltar i vanliga fall. Det ultravioletta ljuset har filtrerats bort, det ger ingen solbränna och är med andra ord oskadligt. Ljusstyrkan motsvarar en molnig sommardag.

Lido Line, London – simma till jobbet
Det är trångt i Londons gatutrafik under rusningstimmarna. Finns det hälsosamma
outnyttjade resurser som kan upptäckas? Studio Alex Smith och David Lomax från
UK, Y/N Studio vill att simning ska kunna bli ett alternativ till att cykla eller gå till jobbet. Lido Line är ett idéprojekt där kanalen Regents Canal i London används så att boende ska kunna simma till arbetet.

Edmonton Freezeway – åk skridskor genom staden
Cykelbanor kan vara en outnyttjad resurs vintertid. “I’m trying to find ways to make people fall in love with winter”. Så säger Matt Gibbs, från Kanada som tagit fram förslaget att Edmontons cykelbanor ska kunna användas till att åka skridskor genom staden vintertid.

Gapahuk – finns det plats för alla?
Arkitekterna Miguel Lara och Petter Jacobson på Vi Arkitektur vill hellre bygga vindskydd för utsatta än exklusiva bostäder. Tanken är att skapa ett rum för de som idag saknar en egen plats. Syftet är att väcka debatt om och bryta gentrifieringen.

Bastu av återvunnet material
Förtöjningsanordningen i Göteborgs hamn är en outnyttjad resurs. Som en del av en större vision vill Raumlaborberlin utforma en badkultur i Göteborg med en bastu som byggts på förtöjningsanordningen i hamnen. Bastun är konstruerad och byggd av en hög andel återvunnet material.

Grönsaksodlingar i tunnelbanan
33 meter under de livliga gatorna i Clapham, London, odlas det grönsaker och salladsblad i
t-banegångarna. Med den senaste LED-tekniken, kan grödorna odlas året runt i dessa
bortglömda tunnlar med ett gynnsamt odlingsklimat.

ArkDes Talks: Reprogramming the City
Konferens 26 augusti. Kl. 9.00–12.30
(Efterföljande workshop kl. 13.30–16.30). Fri entré för media. På konferensen ArkDes Talks:
Reprogramming the City med bl a Scott Burnham och inbjudna gäster får du ta del av några av de mest innovativa exemplen på ’stadshack’ och hur våra städer kan bli både smartare och mer hållbara. Anmälan för media: maria.ostman@arkdes.se

• hållbarhetsfrågor