Högst upp i Dipylon Hus med takterrass och matsal för kontorets medarbetare. Foto: Jens Lindhe

Arkitema flyttar in i Carlsberg Byen

Det gamla bryggeriområdet Carlsberg Byen i Köpenhamn genomgår en stor förvandling. Nu har Arkitemas Köpenhamnskontor flyttat in i en omvandlad maltsilo som ritats av företagets arkitekter.

Dipylon Hus byggdes 1939 och fungerade då som bryggeriets maltsilo. Med stor respekt för byggnadens originalstruktur och industriella uttryck har Arkitema Architects nu förvandlat byggnaden till ett modernt kontorshus som också är den första kulturmärkta byggnad som tas i bruk i Carlsberg Byen.

Arkitemas senior partner Poul Schülein är glad och stolt över att Köpenhamnskontorets 150 medarbetare i får en ny arbetsplats i den omvandlade silon:

- Dipylon Hus är ett bra exempel på hur de goda kvaliteter som finnns i Carlsberg Byen kan få nytt liv samtidigt som områdets historia och själ bevaras. Vi har varit mycket noga med att bevara byggnadens unika industriella uttryck. Bland annat har vi försökt bevara fasaderna varav tre står kvar i sin ursprungliga form. Den fjärde har fått en glasfasad som är designad för att samspela med byggnadens och kvarterets historiska uttryck och som förser kontoret med dagsljus, berättar Poul Schülein, senior partner i Arkitema Architects.

Även Carlsberg Byen gläder sig över Arkitemas flytt, som kommer bidra till att definera livet och pulsen i stadsdelen:

”De många kulturmärkta husen utgör med sin arkitektur och historiska värde ett enastående värde för alla boende, företag och besökare som rör sig i Carlsberg Byen. Vi är mycket entusiastiska för det sätt som Arkitema har förvandlat byggnaden på, där det arkitektoniska uttrycket bevaras samtidigt som byggnaden har gjorts användbar som ett modernt kontor. Samtidigt får vi med Arkitemas inflytt ännu en viktig aktör på listan över företag i Carlsberg Byen, så att den kreativa miljö vi försöker uppnå skapas, säger Jens Nyhus, adm. direktör i Carlsberg Byen.

En av Carlsberg Byens andra industrihistoriska pärlor är Lagerkælder 3, som också transformeras av Arkitema Architects. Den före detta lagerbyggnaden som med sin guldskiveklädda fasad är ett av områdets mest ikoniska byggnader som kommer stå klar i december 2018, då hotellkedjan Brøchner Hotels flyttar in i områdets första hotell.

Eva Grønbæk Friis

Presskontakt Kommunikationschef +45 4212 6445