Arkitema vinner den prestigefyllda tävlingen om ett nytt “Besökscenter Hammershus” på Bornholm

Hur utformar man ett modernt besökscenter till ett av de viktigaste forntidsminnena i Danmark? Arkitema fann lösningen till den frågan! Det vinnande förslaget är ett besökscenter av hög arktitektonisk kvalitet med djup respekt för forntidsminnet och platsen. Idag hålls en prisutdelning där Arkitema tillsammans med Ingenjörsfirman Buro Happold och TransformationsLab/Arkitekt Christoffer Harlang har utpekats som vinnare.

En eftertraktad tävling

Det nya besökscentret, värt 45 miljoner DKK, innehåller bl a utställning, café och utbildningsrum och kommer ta emot omkring 500 000 besökare årligen. Totalt 53 aktörer anmälde sitt intresse för tävlingen varav sex team valdes ut.  Idag blev Arkitema utvalt till den slutliga vinnaren.

Ett besökscenter integrerat i landskapet

“Vårt förslag underordnar sig naturen och låter Hammershus vara det viktigaste. Samtidigt utnyttjar vi läget optimalt så det från besökscentret är fullt fokus på Hammershus. Sett från Hammershus framstår det blivande besökscentret som ett tillskott till landskapet, en integrerad del i naturen. Ett värdigt tillskott” berättar Poul Schülein, partner och arkitekt hos Arkitema.

Besökscentrets tak integreras i naturen och bildar en  vacker och användbar plattform med sittplatser och en fantastisk utsikt mot borgruinen. Taket är en offentlig plats som finns tillgänglig för besökare både sommar och vinter, natt och dag – ett inbjudande kulturellt avtryck i landskapet.

Material som betonar omgivningen

“Vi har ritat ett enkelt avlångt hus, som varsamt tar plats i omgivningen och där taket spelar en viktig roll. Samtidigt tas husets material från området. Vi har valt enkelhet med trä och betong. Betongen kommer bestå av sten från utgrävningen för byggnaden. Vi har ritat ett hus som med både formen och materialen värnar om och iscensätter det historiska sammanhanget” avslutar Poul Schülein.

Husets praktiska funktioner placeras mot klippan och på den motsatta sidan öppnar sig huset med stora fönsterpartier mot den fantastiska utsikten av Hammershus fästning, landskapet och havet.

Besökscentret kommer öppna under våren 2016.

Data:

Adress: Hammershus, Bornholm