Grönt ljus för 29 våningar studentbostäder i Uptown Nørrebro

Grönt ljus för 29 våningar studentbostäder i Uptown Nørrebro

Byggherren Danica har fått grönt ljus för att bygga studentbostadsprojektet Uptown Nørrebro. De nya studentlägenheterna skapar plats för 700 studenter vid Nørrebro Station och består av 6 punkthus och ett högt torn på 29 våningar som ger Nørrebro ett nytt och unikt landmärke.

- Med Uptown Nørrebro tar vi ett steg i rätt riktning i förhållande till den stora bristen på studentbostäder i Köpenhamn. Det blir konstant fler köpenhamnare i staden, och dem ska vi skapa bostäder till. Samtidigt kan mera liv öka tryggheten i området, där utsiktspunkten i toppen av den högsta byggnaden också kan bli en attraktion för köpenhamnarna. Det blir spännande att se projektet bli till verklighet, säger teknik- och miljöborgmästaren i Köpenhamn Morten Kabell.

Ger något tillbaka till staden
Uptown Nørrebro blev till efter flera år av grundliga analyser och dialog med bl a Köpenhams kommun, grannar och Nørrebros lokala kommité. Både byggherren och Arkitema Architects har ansträngt sig för att skapa en attraktiv studiemiljö, som bygger broar till det lokala området.

- Vi är glada över att kunna erbjuda en modern studiemiljö till stadens studenter och bidra till fortsatt positiv utveckling på Nørrebro. Vi har haft ett gott samarbete med Köpenhamns kommun och har tagit uppdraget om att sätta in oss i området och informera invånarna på största allvar. Det har vi bland annat gjort med en utställning på byggplatsen som visar den framtida utsikten från tornet som kommer att vara tillgängligt för allmänheten. Vi ser fram emot fortsatt samarbete med alla parter, säger Cristian E. Olsson, fastighetschef på Danica Pension.

Staden saknar studentbostäder
Uptown Nørrebro ska bidra till att lösa Köpenhamns växande behov av bostäder för stadens studenter som i tusental står utan egna studentlägenheter. Fram till 2025 förväntas ytterligare 28 000 unga flytta till den danska huvudstaden. Den stora bristen på studentbostäder har fått byggherren att investera en miljard danska kronor i nya studentlägenheter på Nørrebro. Projektet lägger vikt vid att integrera de många nya studenterna i en mångfaldig och tätbefolkad stadsdel och fokuserar på en socialt hållbar stads- och bostadsmiljö som ger något till staden och dess invånare.

Läs mer på www.uptown2200.dk och upplev utställningen om det kommande Uptown Nørrebro.

FAKTA / UPTOWN NØRREBRO

Uptown Nørrebro förväntas stå färdigt 2018 med plats för cirka 700 studenter i 500 studentbostäder.
Byggherre: Danica Pension
Byggherrerådgivare: MOE Rådgivende Ingeniører
Arkitekt: Arkitema Architects
Entreprenör: KPC
Rådgivarteam: Midtconsult Rådgivende Ingeniører, Agenda Property och 2+1 Idébureau

Om Arkitema Architects
Arkitema Architects har ritat och byggt många bostadsprojekt. Utöver Uptown Nørrebro pågår just nu en rad projekt som Bromma Tracks i Stockholm med attraktivt läge vid Brommaplan, och Tingstorget i Alby med färgglada och förtätande punkthus i olika höjder.

Om Uptown Nørrebro
Byggnationen består av ett torn på 29 våningar och 6 punkthus. Tornet kommer att bestå av blandade bostäder för forskare, doktorander och mindre studentlägenheter. De sex punkthusen kommer att bestå av studentlägenheter. Alla boende kommer att ha tillgång till gemensamma lokaler i en mindre gård. Lägenheterna har kokvrå med tillgång till gemensamma kök och tvättstugor. Matbutik, detaljhandel och café kommer att integreras i projektet.

Om bristen på ungdoms- och studentbostäder i Köpenhamn
Många unga vill helst bo inne i staden, men 35 procent av studenterna pendlar till institutioner utanför Köpenhamn. Under perioden 1995-2012 byggdes inga allmänna studentbostäder och bara ett fåtal privata. Men nu finns det planer på att bygga cirka 4 000 nya ungdomslägenheter till 2019. Cirka hälften av de planerade bostäderna är allmänna ungdomsbostäder medan resten är privata projekt.