Clara Dalsgaard Hansen läser andra terminen i historia

Dagsljus viktigt för studierna

Sedan KUA2 öppnade på Köpenhamns universitets södra campus har studenterna alltid tillgång till en behagligt ljus och luftig studiemiljö. I byggnaderna som är öppna dygnet runt utspelar sig vardagen för studenterna på den humanistiska fakulteten.

På KUA2 finns alltid folk i lokalerna. Studenter sitter och diskuterar på studietorget, pausar med en kopp kaffe i caféet, läser koncentrerat på biblioteket eller jobbar intensivt i grupprummen.

Clara Dalsgaard Hansen som läser andra terminen i historia uppskattar vardagen som student på KUA2, som hon tycker skiljer sig från andra studieplatser.

”Jag tycker att KUA är en så härlig plats. Bäst är allt naturligt ljus som är väldigt viktigt, jag blir trött i ögonen av artificiellt ljus. Det är mycket lättare att hålla sig pigg i lokaler med naturligt ljus och i förlängningen också att lära sig något”, säger Clara Dalsgaard Hansen.

Lätt att hitta läshörn
Claras dagar på KUA2 börjar ofta med att träffa kurskamraterna och prata lite innan föreläsningen börjar. Lunchen äter de oftast i historiska institutionens studentcafé eller ute på gården under sommarhalvåret.

”Det är fett att kunna sitta ute och läsa, äta lunch eller bara se lite grönska”.

Om årstiden eller vädret inte passar för att sitta ute, tillbringar hon eftermiddagen i ett grupprum med kurskamraterna.

”Jag gillar att sitta i ett grupprum i den gröna delen. Där är det bra ljus, tyst, lite avsides och ger bra arbetsro. Samtidigt ser man ut och blir inte helt isolerad”, berättar Clara som också gärna sätter sig i någon av de många nischerna och hörnen.

”Man kan alltid hitta en plats för grupparbete eller för att läsa. Jag föredrar att arbeta ihop med andra istället för att jobba ensam hemma. Jag blir motiverad av att sitta tillsammans med andra. Så grupprum och andra bra läsplatser är mycket viktiga, de kan aldrig bli för många. Det samma gäller eluttag!”

Plats för personlighet
Universitetets södra campus är stort och fasadens ljusa travertin och mönstret i de perforerade metallplattorna binder ihop byggnaderna till en helhet. Men KUA2 innehåller också utrymmen i en helt annan stil än vad som syns utifrån. Historiestudenternas café på våning tre skiljer sig i atmosfär och inredning från resten KUA och passar den historiska institutionen bra, nästan som en tidskapsel.

”Vi har inrett med gamla kyrkbänkar, plyschfåtöljer och vi har så klart satt upp kungaätten på väggen. Det är grymt att vi kan ha en studentdriven plats med vår egen karaktär”, säger Clara Dalsgaard Hansen.

Läs mer om KUA2