Nyöppnade Lyreskovskolan är ett populärt utflyktsmål för modern pedagogik

Nyöppnade Lyreskovskolan är ett populärt utflyktsmål för modern pedagogik

Det danska skolsystemet är under utveckling, och arkitekturen för utvecklingen ett steg vidare. Den nyöppnade Lyreskovskolan på södra Jylland ersätter tre existerande skolor i Aabenraa kommun. Skolan har blivit ett populärt utflyktsmål för andra skolor samt lokala politiker i området som vill uppleva moderna pedagogik.

Modern utbildningsarkitektur
- Både elever och lärare har tagit emot byggnaden superbra, säger rektorn på Lyreskovskolen Jon Sønderby.
Han beskriver en skola där många och olika utrymmen utgör både inspirerande och funktionella ramar för undervisningen. Rektorn har redan visat ett antal lokala politiker och skolledare från andra skolor runt i de nya lokalerna.

- Vi upplever att eleverna ser möjligheter i båda de stora allmänna utrymmena som matsalen och gården som inspirerar till samarbete, men också de mindre grupprummen och ytorna där eleverna kan sitta mer avskärmade och arbeta koncentrerat.

Samarbete med lärarna
Lyreskovskolen har ett särskilt fokus på de naturvetenskapliga ämnena fysik, kemi, biologi och geografi. Ett naturvetenskapligt hus där lärarna har möjlighet att samarbeta över de naturvetenskapliga ämnena, är en viktig del av den nya skolbyggnaden.
- Det naturvetenskapliga huset har skapat möjligheter för lärarna att genomföra ämnesbaserad undervisning för en hel årskurs på en och samma gång, förklarar Jon Sønderby.

Arkitekterna har tillsammans med lärarna på skolan bidragit till att det nya naturvetenskapliga huset är verklighet. En serie workshops med lärarna låg till grund för projektet. Pernille Østergaard Svendsen, arkitekt och kreativ chef på Arkitema Architects berättar om den första workshopen med lärarna:

- Under workshopen såg vi en otrolig entusiasm och visionära lärare med goda idéer. Efter mötet föreslog vi en stor gemensam laboratoriezon. Den teoretiska undervisningen får mindre plats till förmån för experimenten som får mer utrymme. I lokalerna finns det också utrymme för mindre studiegrupper, gruppdiskussioner och modellbyggen, säger hon.

Pedagogiskt laboratorium
Ett exempel på den moderna pedagogiken, är ett fall-laboratorium beläget i det naturvetenskapliga huset. För vem skulle inte vilja veta hur en vattenmelon ser ut när den krossade från fem meter?

Pernille Østergård Svendsen berättar att idén med laboratoriet uppkom när man skulle placera ventilation i byggnaden. Lösningen var att placera ventilationen uppe på taket, inbyggd i ett eget litet utrymme. Genom att leda en trappa dit och bygga en liten plattform, har eleverna nu fått möjlighet att fördjupa, utforska och uppleva tyngdkraften.

Lyreskovskoan
Lyreskovskolan ersätter tre befintliga skolor i Aabenraa och uppförs i anslutning till en befintlig skola. Skolan byggs med fritidsverksamhet och har plats för cirka är 800 elever och 90 anställda.

Arkitema Utbildning
Arkitema utbildning utvecklar och bygger undervisnings- och forskningsbyggnader för människor i alla åldrar ­– från daghem och grundskolor till gymnasieutbildning, högskolor och universitet. Alltid med fokus på att säkerställa en god utbildning och forskning som stödjer den underliggande visionen; funktionell, flexibel och inspirerande.

Arkitema Architects har ritat ett antal erkända utbildningsbyggnader som nya KUA2 - Københavns Universitet Amager, VIA Campus C, Kongehøjskolen och Nordstjerneskolen i Frederikshavn.

Adress: Bov, Aabenraa Kommun
År: 2013-2015