Arkitema Architects inreder yogastudio

Arkitema Architects inreder yogastudio

Arkitema Architects har skapat en yogastudio som blickar inåt och sträcker sig mot himlen.

Yogayamas nya filial i HG7 i Hammarby sjöstad andas harmoni och balans. Besökarna ska känna ett lugn när de kommer in i lokalen. Här ska man inte behöva eftersträva det perfekta. Här ska man blicka inåt, inte se sig själv i en yttre spegel.

- Vi har arbetat med en väl avvägd palett med material som tillsammans bildar en harmonisk helhet, säger Ida Wanler, kreativ ledare inredning, Arkitema Architects.

Arkitema Architects inredningsstudio har arbetat med vilsamma naturmaterial i form av vitkalkad ek, natursten och rispapper. Uttrycket ska upplevas som asketiskt, avskalat och enkelt. Lokalen ska strila av ljus med sin höga takhöjd och ljusa färger, och samtidigt av värme i de taktila materialen.

Den långsmala entrén fungerar som butik, reception, café och mötesplats med sitt långa centrala community table. Här kan man, som på retreat, samlas före och efter sin yogaklass.

För att komma in till de ljusa yogasalarna rör sig yogisarna genom en lägre passage som utgör omklädningsrum och toaletter. Här har alla ytor har en ton av djupt grågrön. I yogasalarna är taken täckta av en installation med rislampor i olika höjder och storlekar. De skapar en känsla av att taken är oändliga ovanför yogisarna i sina asanas. Inget tak ska begränsa känslan av att kunna sträcka sig mot molnen.

Adress: Hammarby Allé 53, Stockholm
År: 2015
Kund: Yogayama
Projekt: Yogayama Sjöstaden
Omfattning: 180 m2 lokalanpassad och kundspecifik inredning
Arkitekt: Arkitema Architects
Kontakt: Ida Wanler
Fotograf: Erik Lefvander

Arkitema Inredning
Ida Wanler är kreativ ledare för inredningsstudion på Arkitema Architects. Inredningsuppdragen löper huvudsakligen över våra fem segment samt ett kompletterande fokus på restaurangmiljöer.Utöver Yogayama, finns i Arkitema Inrednings portfölj bland annat den prisbelönta Restaurant Frantzén samt kontorsinredningar till Widespace samt Weekday.

Arkitema Architects
Arkitema Architects är ett av Skandinaviens största arkitektföretag med 380 medarbetare på kontoren i Köpenhamn, Århus, Oslo, Stockholm och Malmö.

Yogayama
Yogayama är idag Skandinaviens största yogacenter med det bredaste utbudet av yoga för alla nivåer, ett stort antal namnkunniga lärare och gästföreläsare från hela världen. De har en internationellt certifierande yogalärarutbildning ”Yogayama Teacher Training”. Läs mer på www.yogayama.se

HG 7
HG 7 ligger i Hammarby Sjöstad och är utvecklat av Oscar Properties. Det är ett kreativt, nyskapande och kompromisslöst kvarter med sju fastigheter med tillhörande gård. I HG7 vill Oscar Properties skapa ett modernt storstadsboende med ett ovanligt och brett serviceutbud för de boende; gym, ång- och torrbastu, behandlingsrum, lekrum för barnen, ett aktivitetsrum för tonåringar, tillgång till lånecyklar och en egen biograf. Läs mer på www.hg7.se