​Arkitema Architects inviger nytt kontor i Malmö

​Arkitema Architects inviger nytt kontor i Malmö

Februari månad inleddes med att inviga koncernens nya kontor i Malmö med en tillställning för lokala kunder och beställare. Trots närheten till Arkitema Architects kontor i Köpenhamn behövs även ett lokalt kontor i Malmöregionen.

- Det finns ett stort intresse för dansk arkitektur i Sverige, vilket vi sett i flera uppförda projekt de senaste åren. Arkitema Architects har en lång tradition av dansk arkitektur och har därför följt den uppmaning vi fått från våra många beställare att etablera oss lokalt i Malmö. Vi tror dock fortsatt på kombinationen av våra länders kunskaper och har därför som motto att utföra unik dansk arkitektur på svenska. Detta har hittills tagits emot mycket positivt, säger Hans Willehader, associerad partner och kreativ ledare på Arkitema Architects Malmökontor.

Malmö har haft en positiv utveckling med många förnyelseprojekt och har förvandlats till en modern stad med många spännande byggprojekt. Men staden har fortfarande många utmaningar framför sig, säger Hans Willehader.

- Ett socialt hållbart Malmö är det viktigaste just nu. Malmö är en segregerad stad och tidigare var ambitionen att bygga bort segregationen. Satsningen har varit lyckad på flera områden och har gjort Malmö till en attraktiv plats att bo och arbeta i. Fokus på att bygga socialt hållbart har stärkts ytterligare och är något vi måste förstå för att ta del av marknaden. Det är en spännande utveckling vi står inför. Både ekonomiskt, hållbarhetsmässigt och socialt.

Kontoret beläget i Västra hamnen i Malmö har 7 medarbetare, med ambitionen att växa ytterligare under 2016.

Arkitema Architects är ett danskt arkitektföretag med kontor i Århus sedan 1969, Köpenhamn 2004, Stockholm 2011, Oslo 2015 och Malmö 2016. Kontoret i Stockholm har 80 medarbetare av totalt 450 medarbetare i Norden. Arkitema Architects har 11 danska partners, 2 norska och 1 svensk.

För mer info se www.arkitema.com